نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی

نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی

نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی

نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی
فهرست مطالب

در این نوشته به نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی خواهیم پرداخت. بعضا هنگام باز و بسته کردن شیرآلات اهرمی و بعضا نشتی هایی که از شیرآلات اهرمی رخ میدهد, بسیاری را به فکر تعمیر شیرآلات اهرمی می اندازد. ساختار شیرآلات اهرمی به شکلی تعبیه شده که کارتریج شیر اهرمی قطعه اصلی این شیرآلات محسوب میشوند. بر خلاف شیرآلات کلاسیک قدیمی یا پیچی که دارای دو مغزی برنجی بودند و هر یک مخصوص آب سرد یا گرم بودند, شیرآلات اهرمی معمولا دارای یک کارتریج واحد بوده و از کارتریج ها از جنس پلاستیک ساخته شده اند. کارتریج ها معمولا قطعات پلاستیکی هستند که دارای دو ورودی و یک خروجی هستند.

 

لطفا بخوانید: برای روغن کاری کولر آبی از چه روغنی استفاده کنیم؟

 

شکل ظاهری کارتریج ها شبیه یک قطعه استوانه ای شکل است, که یک زایده متحرک دوکی شکل بر روی آنها قرار میگیرد. این زایده کار باز و بسته کردن و شدت ورود جریان آب سرد و گرم را بر عهده داشته و در شیرآلات اهرمی تنها قطعه متحرک این کارتریج ها هستند. کارتریج ها انواع مختلف داشته و بسته به قالب شیر از قطرها کوچکی مانند 10 میلیمتر تا کاتریج ها 50 میلیمتری تولید میشوند. اما در ایران بیشتر شیرآلات اهرمی کارتریج های 40 میلیمتری هستند که البته بعضا کارتریج ها 35 میلیمتری نیز برای شیرآلات غیراستاندارد و کوچکتر استفاده میشود. 

 

لطفا بخوانید: بهترین روش لوله کشی آب و شوفاژ

 

نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی لوکس و خارجی

به طور کلی کارتریج ها قیمت چندانی نداشته و کسی به فکر یادگیری نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی نمی افتد, مگر اینکه کارتریج شیرآلات مذکور کمیاب یا گران قیمت باشد. کارتریج های شیرآلات ایرانی بین 40 تا 80 هزار تومان قیمت دارند و اغلب وارداتی و ساخت کشور چین هستند. اما برخی از شیرآلات گران قیمت مانند شیرآلات گروهه, هانس گروهه, شل, آرمانی, برند Moen , برند Pfister, برند  Danze, آمریکن استاندارد American standard, برند Delta, برند Kohler, برند Fir italia دارای کارتریج های گران قیمت و بعضا نایابی هستند که برای تعمیرات آنها یا بایستی قطعات آن عوض شده و یا کل شیر تعویض شود. بسیاری از برندهای فوق دارای کارتریج هایی هستند که قابلیت روغن کاری دارند. اما کارتریج شیرآلات ایرانی و ارزان قیمت ارزش و امکان روغن کاری نداشته و بهترین راه برای رفع سفت شدن شیرآلات اهرمی در چنین شیرآلاتی تعویض کارتریج آنهاست.

برای روغن کاری کارتریج شیر اهرمی لوکس بایستی به نحوه باز کردن قطعات شیرآلات مسلط باشید. بعد از قطع جریان آب, طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. اهرم شیر را با استفاده از آچار مخصوص از شیر جدا کنید.
  2. قالپاق زیر اهرم را با دست چرخانده تا به مهره برنجی برسید.
  3. مهره برنجی نگه دارنده کارتریج زا با استفاده از انبر قفلی یا آچار باز کنید.
  4. کارتریج شیر را از شیر خارح کنید.
  5.  چند قطره روغن چرخ خیاطی به روزنه روی کارتریج وارد کرده و در حین ریختن روغن کارتریج را حرکت دهید.
  6. محل قرارگیری کارتریج در شیر را تمیز کنید.
  7. کارتریج و دیگر قطعات را روی شیر نصب کرده و شیر را امتحان کنید.

در صورتی عدم دسترسی به ابزارآلات, میتوانید بعد از باز کردن اهرم شیر, کارتریج را روی شیر روغن کاری کنید, اما اگر کارتریج را باز کنید بهتر است. بعد از روغن کاری با استفاده از یک دستمال روغن های آغشته بر روی کارتریج و دیگر قسمتهای شیر را تمیز کنید. برای تمیز کردن و براق کردن روی شیرآلات نیز, از خمیرهای جلادهنده مخصوص شیرآلات استفاده کنید.

 

لطفا بخوانید: بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان

 

علت سفت شدن شیرآلات اهرمی چیست؟

علت سفت شدن شیرآلات اهرمی ته نشین شدن رسوبات و املاح موجود در آب است. برای جلوگیری از رسوب گرفتگی میتوان هر چند وقت یک بار شیرآلات را به قطعات کوچکتر خرد کرده و مجددا شیر را مونتاژ کرده و یا در ورودی لوله کشی ساختمان و شیرآلات از فیلترهای مخصوص استفاده شود. اگر از آموزش نحوه روغن کاری کارتریج شیر اهرمی خوشتان آمد, نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

3.7/5 - (6 امتیاز)
pipebazar
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *