09129725653 (آقای افشار)
021-55598085 (واحد فروش)
021-55897048 (واحد فروش)
09129725653

آقای افشار

021-55598085

واحد فروش (خط 1)

021-55897048

واحد فروش (خط 2)

لوله کشی گاز بدون جوشکاری

لوله کشی گاز بدون جوشکاری
فهرست مطالب

آیا لوله کشی گاز بدون جوشکاری امکان پذیر است؟

لوله کشی گاز بدون جوشکاری
فهرست مطالب

لوله کشی گاز بدون جوشکاری چطور انجام می شود؟

استفاده از لوله کشی گاز بدون جوشکاری در برخی موارد میتواند موجب کاهش هزینه های لوله کشی گاز شده و در ضمن از آلودگی هایی که لوله کشی گاز با جوشکاری به همراه دارد, ما را مصون نگهدارد. البته رویه اینکار بایستی از لحاظ فنی به شکلی باشد که حداقل ریسک و حداکثر ایمنی را به همراه داشته باشد. به طور معمول و طبق مقررات لوله کشی گاز ساختمان, لوله کشی گاز توکار بایستی با استفاده از لوله های مانیسمان یا لوله api و اتصالات مانیسمان انجام شده و لوله کشی گاز روکار را میتوان با لوله درزدار استاندارد یا تست گاز نیز انجام داد. اما از آنجا که  بعضا جابجایی های کوچکی برای انتقال مصرف کننده های شیر گاز مورد نیاز است و ممکن است هزینه لوله کشی گاز و قیمت لوله گاز مشتری را از اجرای اینکار منصرف کند, برخی از مجریان لوله کشی ساختمان به روش های لوله کشی گاز بدون جوشکاری روی آورده اند که برخی از آنها نسبتا ایمن بوده و بعضی از آنها خطرناک هستند.

البته در بسیاری از این موارد دلیل اجتناب از جوشکاری لوله گاز, ممکن است خطرناک بودن آن برای محیط و آلودگی هایی است که برای محیط اطراف ایجاد کرده و قیمت لوله کشی گاز در آن مطرح نیست. اما به هرحال با وجود ممنوعیت ضمنی آن, این روشها در بسیاری از موارد رایج بوده و انجام میشود.

روش های لوله کشی گاز بدون جوشکاری:

به شکل نرمال و استاندارد, لوله کشی گاز بعد از المک و کنتور کاز بایستی با لوله های فولادی و جوشکاری انجام شود. اما همانطور که ذکر شد, استفاده از روش لوله کشی گاز بدون جوشکاری نیز به دلایل مختلف مرسوم بوده که ما در این نوشته این موارد را ذکر خواهیم کرد.

 

1- لوله کشی گاز با روش رزوه کردن لوله های فولادی

در این روش لوله گالوانیزه یا لوله های فولادی سیاه به متراژ معین بریده شده و طرفین آن دنده میشوند. بعد از دنده کردن طبق مسیر مورد نظر لوله و اتصالات به یکدیگر متصل و کار لوله کشی گاز انجام میشود. استفاده از نوار تفلون و گریس برای آب بندی بهتر حتما بایستی انجام شود. این لوله ها استفامت خوبی داشته و یکی از بهترین روش های لوله کشی گاز بدون جوشکاری محسوب میشود. این روش با انواع لوله گالوانیزه, مانیسمان, درزدار و api قابل اجراست, اما از آنجا که قیمت لوله مانیسمان نسبتا بالاست, عموما با همان لوله های درزدار انجام میشود.

 

2- استفاده از لوله آب بجای لوله گاز

یکی از رایج ترین شیوه ها, استفاده از لوله آب بجای لوله گاز است که البته به دلیل تفاوت در مواد اولیه وضعیت های مختلفی به وجود می آورند. لوله های پلی اتیلن, لوله پلاستیکی سفید, لوله گالوانیزه و لوله پنج لایه از جمله لوله های آب هستند که برای گاز نیز گهگداری استفاده میشوند.

 

3- لوله کشی گاز با لوله سفید

لوله کشی گاز با لوله سفید از جمله ارزان ترین و در دسترس ترین روش های لوله کشی گاز بدون جوشکاری است. لوله های تک لایه پلی پروپیلن به دلیل سهولت اجرا و تمیز بودن به راحتی انجام شده و کیفیت آن انصافا از شلنگ گاز بیشتر است. البته این کار نبایستی در متراژ بالا صورت گرفته و لوله پلاستیکی در نزدیکی شعله گاز باشد. قیمت لوله آذین که رایج ترین برند این لوله هاست, موجب افزایش استفاده از این روش شده است.

 

4- لوله کشی گاز با لوله پنج لایه

این روش یک شیوه نسبتا ایمن نسبت به لوله کشی گاز با لوله سفید است که به دلیل قیمت بالای لوله و اتصالات پنج لایه هزینه بالایی نیز دارد. انعطاف مناسب و قابلیت عبور لوله پنج لایه از سقف و مقاومت نسبی آن در برابر حرارت باعث شده که در موارد ویژه این روش بسیار کارآمد باشد.

 

5- لوله کشی گاز با لوله مسی

لوله کشی گاز با لوله مسی یکی از روش هایی موجود و استاندارد در پروتکل لوله کشی گاز خانگی است. اما به دلیل عدم مجریان ماهر و همچنین گران قیمت بودن لوله های مسی خیلی مورد استقبال قرار نمیگیرد. این لوله ها از سایز بالا تا سایزهای بسیار کوچک نیز دارند.

 

6- لوله کشی گاز با لوله آلومینیومی

یک روش نسبتا ارزان لوله کشی گاز بدون جوشکاری است اما همانند روش قبل به دلیل فقدان مجری و تقاضا خیلی مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

7- لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن

این روش معمولا برای انتقال گاز در باغات, زمین های کشاورزی و مناطقی که در هوای باز قرار دارند, استفاده میشود. قیمت لوله و اتصالات پلی اتیلن پیچی بسیار پایین بوده و اجرای نسبتا آسانی دارند. این نوع لوله کشی گاز بدون جوشکاری برای متراژهای بالا در هوای آزاد مناسب هستند.

 

8- لوله کشی گاز با شلنگ

یک روش ساده و کم هزینه لوله کشی گاز با شلنگ است. البته اگر از شلنگ های فشار قوی استفاده کنید, این شیوه هزینه ای برابر با جوشکاری لوله گاز داشته و برخی مواقع قیمت شلنگ گاز با کیفیت از لوله های فولادی گران تر است. اما به دلیل اینکه این روش توسط هرکسی قابل استفاده بوده و کثیف کاری ندارد به عنوان پرمصرف ترین روش لوله کشی گاز بدون جوشکاری استفاده میشود.

5/5 - (1 امتیاز)