چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم؟

چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم

چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم؟

چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم
فهرست مطالب

برای پیدا کردن بهترین روش اینکه چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم, بایستی به چند پارامتر مهم در تعمیرات لوله کشی ساختمان توجه کنیم. البته بایستی قبل از تصمیم گیری در مورد رفع نشتی بایستی از سوراخ شدن لوله و وجود مشکل در لوله مطمین شده و سپس اقدام کنیم.

  • جنس و نوع لوله کشی
  • روکار یا توکار بودن لوله سوراخ شده
  • اندازه سوراخ و شکاف در لوله
  • محدودیت زمانی و فورس ماژور بودن کار
  • شدت نشت و احتمالی خرابی و خسارت

سوارخ کردن لوله با مته به هنگام سوارخ کاری و نصب لوازم مختلف, اجرای غیر اصولی و تحت فشار بودن لوله و اتصالات, نشست ساختمان, سوراخ شدن لوله های فاضلاب با فنر لوله بازکنی, سوارخ شدن لوله اتصالات به مرور زمان و یا استفاده از مواد شیمیایی, ضربات فیزیکی به لوله کشی های روکار, از آب بندی خارج شدن لوله های فاضلاب به دلیل فاسد شدن چسب یا ارینگ لوله اتصالات و بسیاری از موارد دیگر از دلایل سوارخ شدن و شکستگی لوله اتصالات ساختمانی هستند.

 

8 روش چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم

به شکل کلی چند روش مختلف و متفاوت برای اینکه چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم وجود دارد که با توجه به موارد فوق میتوان از آنها استفاده کرد.

  • تعویض لوله یا اتصال سوراخ شده به صورت کامل 
  • استفاده از جوشکاری برق در لوله های فلزی
  • استفاده از کمربند پلی اتیلن برای انواع لوله ها
  • استفاده از بوشن تعمیری در شکستگی لوله پلیکا
  • استفاده از تیوب و چسب های نواری برای تعمیرات موقتی
  • فرو کردن پیچ یا میخ در سوراخ لوله آب و مهار آن توسط بست های فلزی
  • استفاده از اتصالی به نام کلاج برای لوله کشی فاضلاب
  • استفاده از چسب آکفاریوم,چسب دوقلو,چسب هل و سایز انواع چسب های مایع

 

1- تعویض لوله یا اتصال سوراخ شده به صورت کامل

این روش از اصولی ترین و مطمین ترین شیوه تعمیرات لوله کشی ساختمان محسوب میشود. تعویض اتصال یه قطعه لوله ای که بخشی از آن سوراخ شده, کمترین نقطه ضعف را داشته و طول عمر زیادی دارد. اما اینکار ممکن است هزینه و دردسرهای زیادی مانند تخریب داشته باشد و کمی وقت گیر باشد. برای تعمیرات لوله روکار این روش راحت ترین و کم حرف ترین راه است, اما در صورتیکه لوله کشی توکار آسیب دیده باشد, بایستی از روش های رفع نشتی لوله توکار بدون تخریب یا کم تخریب استفاده شود. انجام اینگونه تعمیرات در بسیاری از موارد به یک لوله کش کارکشته و ماهر نیاز دارد.

استفاده از مهره ماسوره طلایی برای ترمیم لوله های فلزی و اینکه چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم یک روش رایج است. لوله های پلاستیکی نیز به راحتی تعویض شده و مشکل ترین تعمیرات مربوط به لوله های فاضلابی هستند.

معمولا برای تعمیرات لوله پنج لایه از اتصالات کوپلی لوله نیوپایپ استفاده میکنند. برای مشاهده اتصالات مناسب به لیست قیمت نیوپایپ مراجعه کنید. برای رفع نشتی لوله های پلاستیکی نیز لوله یا اتصال پلاستیکی تعویض میشوند. استفاده از مهره ماسوره دو سر جوش لوله آذین یکی از روش های پرکاربرد برای این است که چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم.

 

لطفا بخوانید: نمایندگی سوپرپایپ

 

2- استفاده از جوشکاری برای لوله های فلزی

این روش برای تعمیرات و جوشکاری لوله گاز بوده و بعضا میتوان در مورد جوشکاری لوله های فلزی شوفاژ و آب نیز انجام شود. وجود آب در لوله یک مانع برای آب بندی سوارخ لوله بوده و بایستی حتما لوله های فلزی از آب تهی باشند. سوارخ شدن لوله گاز نیز با استفاده از این روش قابل تعمیر است.

جوشکاری لوله مانیسمان , لوله درزدار یا لوله api که از فولاد سیاه هستند, نسبت به جوشکاری لوله گالوانیزه بسیار راحت تر و مطمین تر هستند.

 

3- تعمیر لوله کشی با کمربند پلی اتیلن 

کمربندی پلی اتیلن یک اتصال پلاستیکی به طول 5 تا 10 سانتیمتر است که از هر چهارطرف  لوله را در برگرفته و طرفین آن به یکدیگر متصل شده و قیمت شکاف یا سوراخ لوله را آب بندی میکند. در این روش بایستی دو قسمت سوارخ شده کامل خالی باشد تا بتوان کمربندی پلی اتیلن را روی آن نصب کرد. این اتصال برای انواع لوله کشی آب و فاضلاب قابل استفاده بوده و شاید در برابر حرارت مقاومت کمتری داشته باشد. از این رو توصیه میشود که برای آب گرم استفاده نشود.

 

4-کاربرد بوشن تعمیری

بوشن تعمیری یک رابط پلیکاست که از قسمت مجاور خود یک لولای پلاستیکی داشته و مانند کمربندی پلی اتیلن لوله را در برگرفته و با استفاده از چسب کاری به راحتی کار آب بندی لوله پلیکا و پوش فیت سوارخ شده و دارای شکاف را انجام میدهد.

 

5-کلاج لوله فاضلاب

کلاج لوله فاضلاب دارای دو بست فلزی در طرفین خود بوده و یک قسمت لاستیکی این دو بست را به یکدیگر متصل میکند. این اتصال فقط برای تعمیرات لوله کشی فاضلاب کاربرد دارد.

 

لطفا بخوانید: نمایندگی نیوپایپ

 

6- استفاده از روش های موقت

خیلی مواقع به دلیل محدودیت زمانی و عدم دسترسی به تجهیزات و اتصالات برای اینکه چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم مجبور به استفاده از روش های ابداعی و نه چندان قابل اتکا میشویم. استفاده از تیوب, چسب نواری, چسب مایع و فرو کردن پیچ در لوله و چنین مواردی شاید در کوتاه مدت کار راه انداز باشند, اما در بلندمدت امکان آسیب پذیری زیادی دارند.

لطفا بخوانید: نمایندگی لوله آذین

 

7- جنس و نوع لوله کشی 

جنس و نوع لوله معیوب در اینکه چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم, ارتباط مستقیم دارد. در لوله کشی آب و شوفاژ که لوله کشی تحت فشار هستند, استفاده از چسب مایع و موارد اینچنینی قابل قبول نبوده و شاید اصلا امکان تعمیرات با این شیوه وجود نداشته باشد.

اما در تعمیرات لوله کشی فاضلاب مانند پلیکا, وصله گذاری و چسب قابل قبول است, چرا که لوله کشی فاضلاب تحت فشار نبوده و  آب بندی لوله های سوراخ شده راحت تر انجام میشود. اما مشکلی که در مورد تعمیرات لوله های فاضلاب وجود دارد, توکار بودن اغلب لوله های فاضلابی و سخت بودن دسترسی به این لوله هاست.

 

8- اندازه سوراخ یا شکاف لوله

گستردگی سوراخ در انتخاب اینکه چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم, بسیار موثر است. در صورت بزرگ بودن اندازه سوارخ لوله, استفاده از وصله کردن یا زدن چسب به لوله و روش های این چنینی به خصوص برای ترمیم لوله کشی آب و شوفاژ امکان پذیر نیست.

 

9- محدودیت زمان و اورژانسی بودن مورد

اما در برخی موارد که دسترسی به لوله اتصالات و تجهیزات امکان پذیر نبوده و یا تا دسترسی به آنها و همچنین لوله کش ماهر نیاز به زمان زیادی داشته و امکان آسیب رسانی به ساختمان وجود دارد, بایستی از هر روشی که امکان پذیر است, برای قطع کردن نشتی و سوراخ لوله استفاده کرد. قطع کردن شیر فلکه فرعی یا اصلی , عدم استفاده از لوله کشی ساختمان و یا هدایت آب به نقاطی که باعث کاهش خسارت میشود, از این راهکارهاست.

 

pipebazar