بهترین روش لوله کشی آب و شوفاژ

بهترین روش لوله کشی آب و شوفاژ

بهترین روش لوله کشی آب و شوفاژ

بهترین روش لوله کشی آب و شوفاژ
فهرست مطالب

لوله کشی آب و شوفاژ | بهترین روش لوله کشی آب و شوفاژ

بهترین روش لوله کشی آب و شوفاژ کدام روش است؟ در حال حاضر لوله کشی آب و شوفاژ در اغلب ساختمان های مسکونی و تجاری بخش جداناپذیری از لوله کشی ساختمان محسوب میشوند. لوله کشی آب به عنوان یک عنصر حیاتی در ساختمان و لوله کشی شوفاژ از جمله پیشرفته ترین و با کیفیت ترین سیستم های گرمایشی تقریبا در کل دنیا محسوب ترین و پرتقاضاترین انواع لوله کشی ساختمان هستند.

لوله کشی آب و شوفاژ از لحاظ اجرایی و فنی تفاوت های نسبی با یکدیگر دارند, اما به دلیل اینکه از نظر سایزبندی و نوع لوله و اتصالات شبیه یکدیگر هستند, در حال حاضر معمولا در یک زمان و توسط یک مجری مشترک اجرا میشوند.

با این وجود لوله کشی آب و شوفاژ محاسبات جداگانه ای داشته و هر یک دارای یک پلان و نقشه منحصر به فرد هستند. لوله کشی آب  شامل یک جفت,لوله کشی آب سرد و گرم و لوله کشی شوفاژ شامل یک جفت لوله رفت و برگشت است. در ادامه به بررسی تفاوت ها و اشتراکات این دو نوع لوله کشی حیاتی در ساختمان میکنیم.

هدف از لوله کشی آب مصرفی, انتقال آب با یک فشار قابل استفاده به مصرف کننده و لوله کشی شوفاژ برای گرم کردن رادیاتورها انجام میشود.

 

شباهت های لوله کشی آب و شوفاژ

  1. سایز لوله های آب و شوفاژ تقریبا در یک رنج از 16 میلیمتر تا حدود 63 میلیمتر انتخاب میشود.
  2. هر دو نوع لوله کشی با لوله های تک لایه پلیمری و پنج لایه قابل اجرا هستند.
  3. معمولا هر دو نوع لوله کشی از مبدا موتورخانه و پکیج در نقطه استارت میخورند.
  4. قیمت تمام شده لوله کشی شوفاژ و آب تقریبا در یک رنج قرار دارند.
  5. شیرآلات, شلنگ و اتصالات لوله آب و شوفاژ از یک جنس هستند.

 

تفاوت های لوله کشی آب و شوفاژ

  1. لوله کشی آب میتواند فقط به صورت لوله کشی اب سرد یا گرم انجام شود, اما در لوله کشی شوفاژ حتما بایستی به صورت رفت و برگشت انجام شود.
  2. لوله کشی شوفاژ حتما نیاز به پکیج گرمایشی یا موتورخانه دارد, اما در لوله کشی آب میتوان بدون پکیج و موتورخانه و تنها با نصب یک آبگرمکن آب گرم مصرفی را تامین کرده و در صورت عدم امکان فقط اقدام به لوله کشی آب سرد نمود.
  3. لوله کشی آب یک سیستم تحت فشار با مدار باز انجام میشود, اما لوله کشی شوفاژ با فشار کمتر و مدار بسته صورت میگیرد. یعنی در لوله کشی آب همواره مقداری آب وارد سیستم لوله کشی شده و با باز کردن شیرآلات مقداری مصرف میشود. اما در لوله کشی شوفاژ حجم آب درون سیستم بسته همواره مقدار ثابتی است که در یک سیکل حرارتی گردش میکند. 
  4. مبدا لوله کشی شوفاژ, موتورخانه یا پکیج است, اما مبدا لوله کشی آب سرد, کنتور آب شهری, مخزن ذخیره آب, پمپ آب و مبدا لوله کشی آب گرم پکیج, موتورخانه یا آبگرمکن است. 
  5. مقصد لوله کشی آب سرد و گرم, شیرآلات روشویی,توالت,ظرفشویی, دوش حمام و… هستند,اما در لوله کشی شوفاژ مقصد خاصی وجود نداشته و آب در یک چرخه گرمایشی بین پکیج(موتورخانه) و رادیاتور در حال گردش بوده و وظیفه تبادل حرارتی را بر عهده دارد.
  6. در اجرای لوله کشی آب میتوان با توجه به شرایط ساختمان از هر مسیر لوله کشی استفاده کرد, اما در لوله کشی شوفاژ انتخاب مسیرهایی با نوسان ارتفاع و U شکل به دلیل اینکه مانع از گردش بهینه آب شوفاژ میشود, ممنوع است.
  7. در سیستم لوله کشی شوفاژ برای جبران کمبود آب و انبساط احتمالی سیستم گرمایشی بایستی حتما از منبع انبساط استفاده شود, اما در لوله کشی آب نیازی نیست.
  8. آب موجود در لوله کشی شوفاژ یک آب آلوده و غیرقابل شرب و حتی شستشو است, اما لوله کشی آب کاملا بهداشتی انجام میشود.
  9. لوله کشی شوفاژ با لوله سیاه فولادی درزدار, لوله مانیسمان و لوله api قابل انجام است, اما لوله کشی آب فقط با لوله کشی گالوانیزه انجام میشود. لوله های پلیمری از جمله لوله هایی هستند که در هر دو نوع لوله کشی استفاده میشوند.
  10. در لوله کشی آب هدف نهایی انتقال آب از مبدا به مقصد با یک فشار مساوی و متناسب بین مصرف کننده های مختلف است, اما در لوله کشی شوفاژ هدف گردش اب شوفاژ با یک سرعت کافی برای گرم کردن رادیاتورهاست.
  11. لوله کشی کلکتوری و انشعابی در هر دو نوع لوله کشی قابل انجام هستند.
  12. هر دو نوع لوله کشی با روش لوله کشی توکار و روکار قابل اجرا هستند.

 

تفاوت لوله کشی کلکتوری یا انشعابی

 

قیمت لوله کشی آب و رادیاتور

قیمت لوله کشی آب و شوفاژ هر ساله طبق نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان اعلام میشود. البته تعرفه اتحادیه تاسیسات مکانیکی وحی منزل نبوده و معمولا بین مجری کارفرما دستمزدها و شرایط پرداخت طبق پیشرفت کار تعیین میگردد. در حال حاضر اجرت لوله کشی شوفاژ و آب به صورت واحدی بوده و تقریبا بسته به متراژ و نوع لوله کشی بین 8 تا 15 میلیون تومان است. نصب شیرآلات, رادیاتور و تجهیزات نیز به صورت چداگانه محاسبه میشود. 

 

لوله کشی آب و شوفاژ با لوله اتصالات پنج لایه

لوله کشی آب مصرفی و رادیاتور با لوله های پنج لایه در حال حاضر بهترین نوع لوله کشی محسوب میشوند. با توجه به قیمت لوله سوپرپایپ , این برند لوله گران قیمت ترین نوع لوله کشی آب و شوفاژ محسوب میشود و با در نظر گرفتن قیمت لوله نیوپایپ این مارک اقتصادی ترین و با کیفیت ترین نوع لوله کشی ساختمان است.

 

لوله کشی با لوله سفید

در واقع این نوع لوله کشی بنا به دلایل اقتصادی ارزن ترین و پرطرفدارترین لوله کشی آب و شوفاژ در ایران است. قیمت لوله آذین که پرمصرف ترین لوله سفید است, با لوله های پنج لایه برابر میکند,اما به دلیل قیمت بالای اتصالات پنج لایه, استفاده از لوله های اتویی متداول تر است.

 

بهترین روش های لوله کشی آب و شوفاژ

جدا از متریال, استفاده از روش های مختلف لوله کشی اب و شوفاژ بر کیفیت کار موثر است. در حال حاضر جدیدترین لوله کشی آب و شوفاژ, شیوه کلکتوری است که دراین روش بر خلاف روش انشعابی, به جای استفاده از سه راهی برای انشعاب گیری, یک کلکتور در گوشه ای از آپارتمان نصب شده و برای انشعاب گیری های مختلف شیرآلات و رادیاتور از کلکتورهای انشعاب گرفته میشود. این روش باعث کنترل بهتری بر روی لوله کشی آب و شوفاژ شده و در صورت نشتی شیرآلات و رادیاتور و یا نشتی از تجهیزات, میتوان برای تعمیرات , شیر مربوط به بخش از لوله کشی آب و شوفاژ را قطع نمود. این روش هزینه بیشتری نسبت به شیوه انشعابی داشته و طول لوله مصرفی و قیمت تجهیزات کلکتور در آن بیشتر است.

در روش سنتی یا انشعابی برای توزیع لوله های مختلف از سه راهی ها استفاده میشود. در این روش در صورت نیاز به تعمیرات آب کل سیستم قطع شده و یا تخلیه میشود. با این وجود به دلیل قیمت پایین این شیوه هنوز پرمصرف ترین روش لوله کشی آب و شوفاژ در ایران محسوب میشود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar