لوله کشی شوفاژ با لوله سفید

لوله کشی شوفاژ با لوله سفید

اجرای لوله کشی شوفاژ با لوله سفید یکی از گزینه های اصلی برای لوله کشی رادیاتورها هستند. اجرای سریع و آسان, قیمت مناسب لوله اتصالات و دستمزد پایین در کنار کیفیت راضی کننده از دلایل ترجیح بسیاری از سازندگان و مجریان لوله کشی,از لوله های سفید تک لایه پلیمری هسند. البته ممکن است برخی به اشتباه لوله های پنج لایه را که اتفاقا سفیدرنگ هستند با لوله های سفید پلی پروپیلن اشتباه بگیرند, اما وقتی صحبت از لوله سفید(لوله سبز) میشود, منظور لوله های تک لایه هستد که بیبشترین مصرف را در بین لوله های ساختمانی دارند.

در لوله کشی شوفاژ آب داغ شوفاژ از مبدا گرمایش یعنی پکیج یا موتورخانه به سمت رادیاتورها حرکت کرده و با گرم شدن رادیاتور و محیط, آب با دمای پایین تر مجددا به مولد گرمایشی برای تکرار این چرخه حرارتی باز میگردد. به لوله ای که آب را از پکیج و موتورخانه به سمت رادیاتور انتقال میدهد, لوله رفت یا مدار رفت و به لوله ای که آب را از زادیاتورها باز میگرداند, لوله برگشت گفته میشود. به شکل منطقی آب لوله های رفت در حدود 10 درجه سانتیگراد از آب لوله های برگشت گرمتر هستند.

اصول لوله کشی شوفاژ با لوله سفید یا هر لوله اتصالات دیگری بر مبنای گردش مداوم و مناسب آب بوده و به همین دلیل در اغلب سیستم های شوفاژ یک پمپ در مسیر برگشت کار گذاشته میشود. با این وجود در انتخاب مسیر , انشعاب گیری, سایزبندی, تراژ لوله کشی بایستی دقت لازم را بنماییم.

 

لطفا بخوانید: لوله کشی گاز ساختمان

 

نکات مهم در لوله کشی شوفاژ با لوله سفید:

لوله کشی رادیاتور با لوله سفید از مبدا گرمایشی آغاز میشود. موتورخانه و پکیج از مولدهای گرمایشی هستند که لوله کشی از آنجا استارت خورده و بسته به تعداد رادیاتورها, طول مسیر و تعداد انشعابات, سایزبندی لوله های اصلی و انشعاب ها مشخص میشوند.

در لوله کشی شوفاژ پکیج با لوله سفید, لوله کشی با دو روش کلکتوری و انشعابی قابل انجام است که البته در لوله کشی پکیج با لوله های تک لایه بیشتر از روش انشعابی استفاده میشود. در روش انشعابی لوله کشی پکیج به غیر از لوله های آب سرد و گرم یک جفت لوله رفت و برگشت شوفاژ با سایز مناسب از محل نصب پکیج به سمت رادیاتورها شروع به حرکت میکنند. در آپارتمان های کوچک تا حدود 50 متری که طول مسیر کم است, میتوان با لوله های سایز 20 لوله کشی شوفاژ را از ابتدا تا انتها انجام داد. اما در لوله کشی شوفاژ با لوله سفید در خانه های تا 100 متر حتما بایستی از لوله اصلی قطر 25 سفید و انشعاب های سایز 20 استفاده کرد.  در متراژ بالاتر نیز سایز لوله اصلی 32 و انشعابها سایز 20 و 25 میشوند. 

 

نقشه لوله کشی شوفاژ به چه صورت است؟

بهترین راه برای اجرای تمیز و دقیق استفاده از یک نقشه و طرح برای لوله کشی شوفاژ و سایر لوله کشی های ساختمان است. از آنجا که ممکن است, هنگام اجرای لوله کشی ساختمان, لوله های  شوفاژ با دیگر انواع لوله کشی مانند لوله کشی آب و فاضلاب یا لوله کشی گاز در تداخل باشند, بهترین راهکار برای جلوگیری از این اختلالات استفاده از نقشه مکتوب,مطابق پلان لوله کشی ساختمان است.

 

ممنوعیت استفاده از لوله سفید

 

لوله کشی شوفاژ با لوله سفید از موتورخانه

به دلیل بالاتر بودن دمای کاری موتورخانه نسبت به پکیج, استفاده از لوله های سفید رواج کمتری دارد, اما به هر حال ممکن است, برای کاهش هزینه ها, در بسیاری از ساختمان ها انجام شود. لوله کشی شوفاژ از موتورخانه با دو روش رایزری و انشعابی انجام میشود. در روش رایزری یک جفت لوله رفت و برگشت اصلی عمودی نصب شده و در هر طبقه از آن انشعاب گیری انجام میشود. به دلیل انبساط طولی بالای لوله های سفید بهتر است, کمترین مسیر افقی در این شرایط را داشته باشیم, چرا که به دلیل دمای نسبتا بالای لوله های موتورخانه به خصوص در مسیر رفت, لوله های سفید شل شده و انبساط طول انها به اتصالات فشار وارد میکنند. این مساله ممکن است در ادامه موجب ترکیدگی و نشتی از سر جوشها شود. 

بعد از انشعاب گیری با سه راهی از رایزر اصلی یک شیرفلکه در نقطه ورود به هر آپارتمان نصب شده تا کنترل گرمایش محیط در اختیار ساکنین هر آپارتمان باشد. نصب شیرفلکه در مواقع ترکیدگی لوله و تعمیرات احتمالی نیز ضروری است. 

اما در برخی از ساختمان ها, یک جفت لوله سایز 25 یا 32 مستقیما از سر کلکتور به سمت هر واحد حرکت کرده و شیر فلکه های هر واحد نیز بر روی کلکتور قرار داده میشود. البته میتوان یک جفت شیر فلکه دیگر هم در داخل آپارتمان نصب کرد.  هر کدام از روش های انشعابی و رایزری موتورخانه در لوله کشی شوفاژ با لوله سفید, دارای ویژگی هایی خاص خود هستند. در روش رایزری قدرت گردش آب بشتری وجود داشته و در روش دوم هر واحد استقلال بهتری برای استفاده یا عدم استفاده از شوفاژ دارد.

 

لوله کشی برگشت مسقیم یا ریورس

در صورتیکه یک یا دو عدد از رادیاتورها دور از پکیج و مابقی رادیاتورها باشند, بهتر است برای اطمینان از گرم شدن این رادیاتورها از لوله کشی معکوس استفاده کرد. در لوله کشی معکوس یا برگشت مسقیم یک لوله سایز بالا مثلا 32 از برگشت رادیاتور آخر به سمت پکیج کشیده شده و لوله های برگشت رادیاتورهای دیگر به این لوله اصلی متصل میشوند. این کار باعث میشود که جریان گردش آب در رادیاتورهای آخری بهتر انجام شود. 

 

انتخاب اتصالات لوله کشی شوفاژ

در لوله کشی شوفاژ با لوله سفید بهتر است با حداقل طول لوله کشی و کمترین تعداد اتصالات کار انجام شود. هرچقدر تعداد اتصالات و طول لوله کشی افزایش یابد, گردش آب شوفاژ کندتر و احتمال کمتر گرم شدن رادیاتورها, بیشتر میشود. زانو, سه راهی , زانوی یکسرفلز, شابلون رادیاتور, بوشن یکسرمغزی, شیرفلکه, تبدیل, سه راهی تبدیل از جمله اتصالات کاربردی در لوله کشی شوفاژ با لوله سفید هستند.

 

انتخاب برند لوله شوفاژ

برندهای زیادی از لوله های سفید وجود دارند که اتفاقا همگی تقریبا ساخت داخل و در یک سطحی کیفی هستند. اما کیفیت و قیمت لوله آذین باعث شده است که لوله آذین نسبت به سایر برندهای داخلی نظیر لوله یزد بسپار, بیست بسپار, نیک بسپار, سپاهان برتری اسمی داشته باشد و بسیاری از مجریان و سازندگان از آن به عنوان بهترین لوله برای شوفاژ نام ببرند. البته لوله های سفید پنج لایه کیفیت بیشتری نسبت به لوله های تک لایه دارند, اما هزینه آنها در خرید و دستمزد بیشتر است. 

مثلا اگر لوله کشی شوفاژ با لوله سفید تک لایه آذین برای یک آپارتمان 100 متری حدود 12 میلیون تومان تمام شود, با توجه به لیست قیمت نیوپایپ با این برند تقریبا لوله کشی و هزینه خرید,چیزی در حدود 20 میلیون تومان تمام خواهد شد.

 

قیمت لوله کشی شوفاژ با لوله سفید چقدر است؟

در حال حاضر قیمت هر شاخه لوله آب پلاستیکی سفید آذین 4متری که برای شوفاژ به کار میرود, در حدود 100 هزار تومان است. به طور متوسط هر واحد 50 متری در حدود 50 متر لوله رفت و برگشت,در داخل آپارتمان نیاز داشته و با اتصالات مورد نیاز رقمی در حدود 2 تا 3 میلیون تومان هزینه خرید لوله و اتصالات شده و اگر بر طبق نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان 1402 حساب کنیم, در حدود 4 تا 5 میلیون تومان اجرت بایستی پرداخت شود.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *