شیر پروانه ای

شیر پروانه ای

شیر پروانه ای یا باترفلای والو نوعی شیر با مکانیزم خاص است که برای کنترل جریان آب و سایر سیالات در خطوط لوله کشی معمولا با سایز بالا به کار میرود. شیرهای پروانه ای دارای عملگرهای مختلف اهرمی,گیربکسی, پنوماتیک, برقی و هیدرولیک بوده که قابلیت استفاده به صورت دستی و اتوماتیک را دارند. نام شیرآلات پروانه ای از اهرم آنها که به شکل پروانه است؛ گرفته شده است, البته بعضا ممکن است که دستگیره باز و بسته کردن و کنترل آنها به شکلی دیگری هم باشد.

شیرهای پروانه ای طبق استانداردهای DIN, API و ASTM طراحی و ساخته میشوند. جنس بدنه شیرآلات پروانه ای بسته به کاربرد از چدن, استیل, فولاد , آلومینیوم و برنز بوده جنس دیسک آنها از متریال ضدزنگی مانند فولاد ؛ چدن و استیل ضدزنگ بوده و کاربردهای متفاوتی در صنعت دارند. دما و فشار کاری عوامل تعیین کننده استفاده از متریال استفاده شده در شیرآلات پروانه ای هستند.

شیر پروانه ای در انواع ویفری, ساده, فلنج دار , لاگ و بدنه طراحی و کاربرد دارند. از عوامل موثر بر کیفیت و طول عمر شیر پروانه ای میتوان به لاینر شیرپروانه ای اشاره کرد که بسته به خط پایپینگ از جنس تلفون, فلز, پلاستیک و وایتون طراحی و ساخته میشوند.

 

انواع شیر پروانه ای

شیرآلات پروانه ای بر اساس ساختار کلی و نوع عملگر, جنس بدنه و زبانه به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی شده که هر یک کاربردهای مختلفی دارند. در ادامه به بررسی انواع کاربردی و رایج شیر پروانه ای از نظر جنس و ساختار میپردازیم.

 

شیر پروانه ای چدنی با زبانه پلاستیکی

شیر پروانه ای با دیسک پلاستیکی در مواردی که سیال خورنده نبوده و پلاستیک توانایی مقامت در برابر فشار و دمای لازم را دارد, استفاده میشود. این نوع شیر پروانه ای سبک بوده و قیمت مناسبی دارد.

 

شیر پروانه ای چدنی با دیسک استیل

این نوع شیرپروانه ای در برابر سیالات خورنده مقامت کافی را داشته و قیمت نسبتا بالاتری دارد.

 

شیر پروانه ای استنلس استیل

کل بدنه و دیسک این نوع شیر کاملا از استیل بوده و در صنایع مهم و بالادستی مانند نفت,گاز, پتروشیمی, مواد غذایی, داروسازی و کاغذ سازی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

شیر باتر فلای فولادی

شیر پروانه ای فولادی تحمل فشار و دمای بالایی داشته, اما مقامت خوبی در برابر سیالات اسیدی و بازی ندارند و میزان خوردگی آنها نسبت به شیرآلات استیل بیشتر است.

 

شیرهای پروانه ای UPVC 

قیمت مناسب و گشتاور پایین از مشخصه های این نوع شیرآلات پروانه است. این نوع شیرآلات کاربرد زیادی در ضنایع مواد غذایی و لبنی دارند.

 

شیرهای پروانه ای چدن داکتیل

چدن داکتیل نوعی فلز بسیار مقاومت بوده که شیر باترفلای آن نیز استحکام زیادی در برابر تنش های فیزیکی, سایش و فشار دارند.

 

شیرآلات پروانه ای ویفری

شیرهای ویفری عموما بدنه باریکی داشته و قابل جایگزاری در نقاطی از لوله کشی که فضا کم است, فراهم میکنند. شیرهای پروانه ویفری یکی از رایج ترین این نوع شیرآلات هستند.

 

شیر باتری فلای لاگ

شیرآلات پروانه ای لاگ به نام شیر پروانه ای دور سوراخ نیز مشهور هستند. این نوع شیر از نظر ضخامت و فضای اشغال بین شیر ویفری و شیر فلنج قرار دارد.

 

شیر پروانه ای فلنج دار

این نوع شیرآلات پروانه ای در دو سمت بدنه خود فلنج هایی برای اتصال به سیستم لوله کشی هستند. برای وصل کردن این شیرآلات بایستی حتما در طرفین یک فنلج هم سایز و هم شکل خود داشته باشند.

 

انواع شیرآلات باترفلای Butterfky از لحاظ اکتویتور یا عملگر

  • شیر پروانه ای دستی
  • شیر پروانه ای گیربکسی
  • شیر پروانه ای پنوماتیک
  • شیر پروانه ای برقی

 

شیر پروانه ای دستی

این نوع شیر, شیر کلاجی هم نامیده شده و توسط کاربر به صورت دستی باز و بسته و کم و زیاد میشود. مدار گردش این نوع شیرآلات 90 درجه بوده و برای سایزهای بالا باز و بسته کردن آنها به نیروی فیزیکی زیادی احتیاج دارد.

 

 شیر پروانه ای گیربکسی

این نوع شیرهای پروانه ای برای سهولت باز و بسته کردن توسط انسان به شکلی طراحی و ساخته میشوند که چرخ دنده های مخصوصی به یوزر کمک کند. از نظر سرعت این نوع شیرآلات بسیار راحت و سریع عمل میکنند.

 

شیرآلات پروانه ای پنوماتیک

این شیر با عملگر پنوماتیک کوپل می شود این نوع اکتیوترها مانند عملگر های برقی به صورت تدریجی و قطع و وصلی موجود می باشند و با نصب شیر برقی 5 به 2 روی عملگر می توان با سیگنال PLC و با وصل باد پنوماتیک به عملگر دستور داد و آن را به راحتی باز و بسته کرد. همچنین با نصب یک دستگاه رله برقی, بر روی عملگر نصب شده و نشانگر باز یا بسته بودن شیر می باشد.

 

شیرپروانه ای برقی

شیرآلات پنوماتیک قابلیت اینرا دارند که موتور روی آنها نصب شده که شیرآلات برقی یا موتورخور معروف هستند. سرعت عمل این نوع شیرآلات کمتر از انواع پنوماتیک دستی بوده اما قابلیت برنامه ریزی زمان بندی و کنترل اتوماتیم را نیز دارند. این نوع شیرآلات به دو نوع  شیر برقی تدریجی و شیرآلات قطع و وصلی دسته بندی میشوند.

شیر پروانه ای برقی برای حذف اپراتور و اتوماتیک کردن خطوط پایپینگ استفاده می شود. شیر پروانه ای با عملگر برقی نسبت به نوع پنوماتیک زمان بیشتری برای باز و بسته شدن نیاز دارد با توجه به زمان بسته شدن پیشنهاد می شود برای کنترل سیال و در حالتی که زمان باز و بسته شدن ضروری باشد از نوع پنوماتیک استفاده شود.

 

قیمت شیر پروانه ای چقدر است؟

قیمت شیر پروانه ای به پارامترهایی مانند مدل, سایز, جنس, برند و ساختار شیر بستگی دارد.

از لحاظ جنس شیرآلات استنلس استیل پروانه ای از هم گران قیمت تر و نوع یو پی وی سی آنها از هم ارزان قیمت تر هستند. حتی وزن شیرآلات پروانه ای نیز بر قیمت آنها اثرگذار هستند.

کلاس و طبقه بندی مواد اولیه نیز بر قیمت شیرالات موثر هستند. مثلا در شیرآلات فولادی و چدنی شیرآلات PN10, PN16 و PN20 دسته بندی شده و شیرآلات استیل در کلاس های 200,100, 300 و… تولید و بنا به فشار کاری تهیه و نصب میشوند.

شیرآلات برقی پنوماتیک نسبتا گران قیمت بوده و شیرآلات بدون فلنج نسبت به انواع فلنج دار ارزان قیمت تر هستند. برندهای وگ ایران بی همتا, وگ امید گلستان, میراب, فاراب و سام از جمله برندهای تولیدکننده های ایرانی هستند که کیفیت بسیار بالایی دارند.

از آنجا که شیرآلات پروانه ای انواع مختلف با برندهای متفاوتی دارند, برای آشنایی با جدیدترین قیمتها با ما در پایپ بازار مرکز توزیع انواع شیرآلات پروانه ای در بازار تهران تماس بگیرید. در ادامه به قیمت تعدادی از انواع شیرآلات پروانه ای اشاره شده است.

نوع شیر پروانه ای قیمت شیر پروانه ای

شیر پروانه ای فلنجدار گیربکسی 4 اینچ میراب PN16 

9/800/000 تومان
شیر پروانه ای فلنجدار گیربکسی 5 اینچ میراب PN16  12/500/000 تومان

شیر پروانه ای تمام تفلون 3 اینچ  ORTON 

10/800/000 تومان

شیر پروانه ای ویفری اهرمی چدنی سایز 8 اینچ میراب

2/400/000 تومان

شیر پروانه ای چدنی ویفری اهرمدار فاراب 3 اینچ فاراب

900 هزار تومان

شیر پروانه ای لاگ 3 اینچ میراب

3/100/000 میلیون تومان

شیر پروانه ای 6 اینچ با اکچویتور پنوماتیک خنبره

42/500/000 تومان

شیر پروانه ای فلنجدار گیربکسی PN16 میراب 6 اینچ

1/800/000 هزار تومان

شیر پروانه ای پلیمری 5 اینچ

1/100/000 تومان

 

pipebazar
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *