دریچه بازدید فاضلاب

دریچه بازدید فاضلاب

دریچه بازدید فاضلاب چیست | بررسی انواع، قیمت

دریچه بازدید فاضلاب
فهرست مطالب

دریچه بازدید فاضلاب یکی از انواع اتصالات فاضلاب است که شاید در یک ساختمان تعداد زیادی از آن مصرف نشود, اما کاربرد بسیار مهمی در عیب یابی, سرویس و خدمات لوله کشی فاضلاب دارد. دریچه های بازدید معمولا در مسیر لوله های اصلی یا رایزر ساختمان نصب میشود. البته دریچه بازدید فاضلاب شهری یا صنعتی بزرگ به صورت عمود بر کانال یا لوله, در خیابان یا معابر عمومی نصب میشوند. نصب دریچه بازدید برای موارد خاص و به صورت احتیاطی انجام شده و شاید سالیان سال بلااستفاده بمانند, اما در صورت خرابی و به خصوص گرفتگی در لوله های اصلی فاضلاب, از تخریب و هزینه های سنگین جلوگیری میکند.

 

لیست قیمت پوش فیت پلیران

 

انواع دریچه بازدید فاضلاب

انواع دریچه بازدید فاضلاب شامل جنس و ساختار آن دسته بندی میشوند. از لحاظ جنس, دریچه های فاضلاب با جنس لوله کشی فاضلاب یکسان هستند. یعنی اگر لوله کشی ساختمان از جنس لوله پلیکا باشد, دریچه بازدید نیز از جنس لوله پولیکا, اگر جنس لوله پوش فیت باشد, دریچه بازدید پوش فیت و اگر فاضلاب پلی اتیلن باشد, دریچه پلی اتیلن کار میشود.

از لحاظ متریال دریچه بازدیدها به انواع زیر تقسیم بندی میشوند:

  1. دریچه بازدید پلیکا یا PVC 
  2. دریچه بازدید پوش فیت
  3. دریچه بازدید پلی اتیلن
  4. دریچه بازدید چدنی
  5. دریچه بازدید بتونی

البته به غیر از دریچه های بازدید ساختمانی, در سیستم فاضلاب شهری نیز دریچه بازدیدهای خاصی از جنس چدن و بتون برای سرویس های مورد نیاز با سایز بزرگ تعبیه و نصب میشود. یک مدل دریچه دیگر نیز وجود دارد که بر روی منهول فاضلاب تعبیه میشود و به دریچه منهول فاضلاب معروف است.

انواع دریچه بازدید از لحاظ مواد اولیه از جنس لوله و اتصالات پوش فیت, پلیکا , پلیکا و چدنی و همگون و فیت آنها هستند.

از لحاظ مدل و ساختار نیز دریچه بازدیدها به مدل های گوناگونی بسته به محل نصب و طراحی تولید و استفاده میشوند. به غیر از دریچه بازدیدهای فاضلاب شهری که معمولا به صورت افقی در داخل فریم قرار میگیرند, دریچه بازدیدهای ساختمانی به شکل عمودی و در رایزر ساختمان نصب شده و به لحاظ شکل و ساختار به انواع مختلف زیر تقسیم بندی میشوند:

  1. دریچه بازدید پیچی( در دبه ای) پلیکا, پوش فیت و پلی اتیلن که دایره ای شکل هستند.
  2. دریچه بازدید چهار گوش (پلیکا) که معمولا درپوش دریچه با چهارعدد پیچ فلزی به تنه دریچه پیچ میشود.
  3. دریچه بازدید ارینگی(پوش فیت و پلی اتیلن) که درپوش با ارینگ روی دریچه محکم و آب بندی میشود.

 

لیست قیمت پارس پلاست

 

محل نصب دریچه بازدید فاضلاب خانگی

بهترین محل نصب دریچه بازدید فاضلاب ساختمان در پارکینگ, زیرزمین و مشاعات ساختمان است. در محیطی که دریچه بازدید نصب میشود, بایستی یک کفشور برای موارد احتمالی گرفتگی نصب شود.

ارتفاع نصب و محل قرارگیری دریچه بازدید بایستی در پایین ترین سطح هر طبقه باشد, تا در صورت نیاز به باز کردن, استفاده از آن راحت باشد. به استاندارد دریچه بازدید فاضلاب در ارتفاع 5 سانتیمتری از کف تمام شده است. 

دریچه بازدید به هیچ وجه در سقف و ارتفاع نصب نشده و به ندرت در برخی مواقع ممکن است, بتوان روی کف محل نصب شود.

در واقع دریچه بازدید بایستی در محل نصب شود که در هنگام گرفتگی احتمالی بتوان با باز کردن درپوش آن با استفاده از فنر لوله بازکنی یا تجهیزات دیگر اقدام به باز کردن مسیر لوله فاضلاب اصلی نمود, به همین دلیل با دریچه بازدید فاضلاب, دریچه سیخ زن نیز گفته میشود.

با این اوصاف بهتر است در کلیه ساختمان های خانگی و غیر خانگی برای همه رایزرهای فاضلاب در بخش عمودی لوله اصلی یک دریچه بازدید در پارکینگ یا مشاعات نصب شود. نصب دریچه بازدید در فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی ممنوع است.

 

اجرای دریچه بازدید فاضلاب به چه صورت است؟

دریچه بازدید بایستی کاملا تراز و شاقول نصب شده و جهت درپوش آن بایستی به سمت بیرون قرار گرفته باشد. بعداز نصب نیز نبایستی توسط سنگ یا سایر مصالح ساختمانی پوشانده شود. نحوه نصب دریچه بازدید به سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان نیز همانند دیگر اتصالات لوله کشی بوده و در صورت استفاده از پلیکا, نحوه نصب تنه دریچه به لوله اصلی, استفاده از چسب و در صورتیکه لوله و اتصالات پلی اتیلن باشد, با استفاده از سه راهی بازدید چوشی یا پوش فیت ارینگ میباشد.

سایز دریچه های بازدید معمولا از قطر 50 میلیمتر تا 160 میلیمتر و در برخی انواع تا سایزهای 200 و 250 میلیمتر نیز میباشد. اما به شکل رایج سایز دریچه بازدید ساختمان های کوچک قطر 110, 125 یا 160 است.

برخی از انواع دریچه سیخ زن, بر روی سیفون یا شترگلویی یا مجاور آنها به شکل فابریک نصب شده و در صورت انسداد از این قسمتها به راحتی با استفاده از فنر لوله بازکنی رفع انسداد میشود.

 

بهترین نوع دریچه بازدید کدام است؟

هرچند که به نظر میرسد, دریچه های بزدید فاضلاب استفاده زیادی نداشته باشند, اما آب بندی بودن آنها و کیفیت نصب تاثیر بسیار مهمی در کارایی آنها به خصوص در شرایط اضطراری دارد. دریچه بازدید لوله پلیکا گلپایگان و پارس پلاست از بهترین نوع آنها در سیستم لوله کشی فاضلاب چسبی و دریچه بازدید پوش فیت پلی ران و پوش فیت نیوفلکس از بهترین برندهای پوش فیت محسوب میشوند. 

 

قیمت دریچه بازدید چقدر است؟

قیمت دریچه بازدید بستگی به سایز و نوع آن دارد. ارزان ترین نوع آنها دریچه بازدید فاضلاب پلیکا یا پی وی سی بوده و دریچه بازدید فاضلاب پوش فیت پلی ران و انواع چدنی از انواع گران قیمت آن هستند. قیمت پرمصرف ترین دریچه بازدید که معمولا سایز 110 است, در حال حاضر از حدود 100 هزار تومان شروع شده و تا حدود 250 هزار تومان قیمت دارد.

برای استعلام قیمت و خرید انواع دریچه بازدید پوش فیت با فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار, نمایندگی پلیران و برای خرید دریچه بازدید پلیکا با نمایندگی پارس پلاست در تهران تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar