10 تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40 در چیست؟

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40

بررسی 10 تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40
فهرست مطالب

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40

آگاهی از خصوصیات و تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40 میتواند, راهنمای خوبی برای مجریان, طراحان, سازندگان و خریداران لوله های مانیسمان در کاربردهای مختلفی لوله کشی ساختمان و تاسیسات صنعتی باشد. برای اجرای پروژه های مختلف, تخمین هزینه بسیار مهم بوده و به خصوص در حجم خرید بالای لوله مانیسمان میتواند,باعث اختلاف های بزرگی میشود. از این رو برای خرید و حتی اجرا بایستی با چشم باز نسبت به تهیه و خرید لوله های مورد نیاز اقدام نمود, تا نتیجه کار هم از لحاظ هزینه و هم از نظر برای اجرای کار ایده آل باشد.

10 تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40

به طور کلی تفاوت اصلی لوله مانیسمان رده 20 و رده 40 را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. میزان مقاومت در برابر فشار گاز و سیالات
  2. تفاوت در ضخامت یا گوشت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40
  3. استحکام در برابر خوردگی و پوسیدگی
  4. تفاوت در قطر دهانه و دبی لوله مانیسمان رده 20 و رده 40
  5. سهولت و سرعت اجرا
  6. قابلیت جوش پذیری و عمق جوش
  7. انعطاف پذیری و میزان خمش
  8. مقاومت در برابر ضربات و تنش های فیزیکی
  9. تفاوت قیمت لوله مانیسمان رده 20 و رده  40
  10. متفاوت بودن از نظر نحوه تولید و ساخت 

با وجود تفاوت های زیادی که در انواع لوله های مانیسمان رده 20 معمولی و رده 40 وجود دارد, وزن و برند نیز ممکن است, در ویژگی های نهایی این دو نوع لوله موثر باشند. لوله های مانیسمان رده 20 و رده 40 از پرمصرف ترین لوله های فولادی در ایران و دنیا هستند که به تناسب نیاز استفاده میشوند.

1- میزان مقاومت در برابر فشار گاز و سیالات

از آنجا که بخش زیادی از مصرف لوله های مانیسمان رده 20 و رده 40, لوله کشی گاز بوده, در هنگام خرید بایستی مطمین بود, با توجه به فشار گاز موجود در پروژه چقدر بوده تا بر اساس آن اقدام به تهیه و اجرای لوله کشی گاز بنمایید. لوله های مانیسمان رده 20 تحمل فشار گاز بین 10 تا 15 بار را داشته و لوله مانیسمان رده 40 تحمل فشار گاز بین 15 تا 25 بار فشار تحمل میکنند. البته این اعداد و ارقام بستگی به سایز لوله , ضخامت و حتی دمای کاری نیز دارد.

2- تفاوت در ضخامت و گوشت لوله های رده 20 و رده 40

معمولا لوله های مانیسمان رده 40, ضخامت و گوشت بیشتری نسبت به لوله های رده 20 داشته و به همین دلیل بیشتر تفاوت های بین لوله مانیسمان رده 20 و 40 به همین دلیل ایجاد میشود.

3- استحکام در برابر خوردگی و زنگ زدگی

از آنجا که ضخامت و گوشت لوله های مانیسمان رده 40 نسبت به رده 20 بیشتر است, پس بنابراین آسیب پذیری کمتری در برابر مواد خورنده و محیط های مرطوب دارند. هر چند که هر دو نوع لوله در بسیاری از موارد نیاز به عایق کاری مناسبی دارند.

4- تفاوت در قطر دهانه و دبی لوله  مانیسمان رده 20 و رده 40

هر چند که قطر خارجی لوله های مانیسمان رده 20 و رده 40 یکسان است, اما به دلیل اینکه لوله های رده 40 ضخامت بیشتری دارند, لوله های مانیسمان رده 20, قطر دهانه و دبی بیشتری دارند.

این ویژگی در لوله کشی گاز شاید خیلی مهم نباشد,اما در انتقال دیگر سیالات بسیار موثر است.

5 سهولت و سرعت اجرا

به دلیل اینکه ضخامت لوله های مانیسمان رده 40 بیشتر است, اجرای آن هم از لحاظ برش و هم از نظر استحکام جوش به زمان بیشتری نیاز داشته و تا حدی اجرای مشکل تری دارد. لوله درزدار سپاهان نیز از نظر اجرایی سرعت بیشتری داشته و راحت تر انجام میشود.

6- قابلیت جوش پذیری و عمق جوش

ضخامت بیشتر لوله های مانیسمان رده 40 باعث افزایش ویژگی جوش پذیری آنها میشود. از طرفی برای آب بندی و استحکام بیشتری در هنگام جوشکاری لوله گاز بایستی, عمق جوش بیشتری برای این نوع لوله ها در نظر گرفت.

7- انعطاف پذیری و میزان خمش

یکی از مهمترین تفاوت های لوله مانیسمان رده 20 و 40 این مورد خاص است. برای اجرای لوله کشی ساختمانی و صنعتی و همچنین ساخت بسیاری از تجهیزات صنعتی نیاز است که لوله مانیسمان خم شود, به همین دلیل با توجه به انعطاف پذیری و میزان خمش لوله مانیسمان رده 40 نسبت به رده 20 بایستی این پارامتر را نیز در نظر گرفت.

لطفا بخوانید: قیمت لوله مانیسمان کاوه

 

8- مقاومت در برابر ضربات فیزیکی و تنش های مکانیکی

این ویژگی نیز در لوله مانیسمان رده 40 بیشتر است و دلیل آن نیز ضخامت و گوشت بیشتر این لوله ها نسبت به لوله مانیسمان رده 20 است.

لطفا بخوانید: قیمت لوله گاز 6 متری

 

9- تفاوت قیمت لوله مانیسمان رده 20 و 40

قیمت لوله مانیسمان یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری خریداران است. معمولا تفاوت قیمت در برندهای یکسان لوله مانیسمان رده 20 و 40 در حدود 5 تا نهایتا 10 درصد است. اما ممکن است, تفاوت برند این اختلاف قیمت را تا حدود 20 درصد افزایش دهد. در بازار ایران اکثر لوله های مانیسمان رده 20 وارداتی و چینی هستند, اما در زمینه لوله مانیسمان رده 40, تولیدکنندگان ایرانی هم وجود دارند که اتفاقا کیفیت خوبی دارند. لوله های مانیسمان رده 40, بهترین لوله برای گاز کشی محسوب میشوند, اما نسبتا قیمت بالایی دارند.

قیمت لوله مانیسمان اهواز رده 40 نسبت به قیمت لوله مانیسمان رده 40 چینی در حدود 5 تا 8 درصد گران قیمت تر است. قیمت لوله مانیسمان کاوه نیز نسبت به انواع چینی تا حدی اختلاف قیمت داشته و به طور کلی قیمت لوله های مانیسمان چینی رده 20 و 40 از دیگر برندهای بازار ارازن تر محسوب میشوند. این تفاوتها در قیمت لوله گاز ساختمانی و صنعتی, اثر مهمی بر قیمت تمام شده دارند.

 

لطفا بخوانید: قیمت لوله api سپاهان

 

10- تفاوت در نحوه ساخت و تولید لوله مانیسمان رده 20 و 40

به طور کلی تفاوت فاحشی بین این دو نوع لوله وجود ندارد. اما به دلیل وزن بیشتر لوله مانیسمان رده 40, حرارت دهی , پروسه کشش, آنیلینگ,تاب گیری و ماشین کاری آنها از لحاظ تعداد و میزان آنها کمی متفاوت است.

البته تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و 40 در کاربرد آنها نیز با توجه متمایز بودن خصوصیات فوق وجود داشته که بسته به نیاژهای پروژه بایستی بررسی و برآورد شود. 

معمولا لوله مانیسمان رده 20 در مصارف سبک خانگی و صنایعی که فشار و استحکام زیادی نیاز نداشته استفاده شده و لوله های مانیسمان رده 40 در مواردی که تحت فشار بیشتر و استحکام احتیاج داشته, کاربرد دارند.

pipebazar