انواع زانو پلیکا

انواع زانو پلیکا

انواع زانو پلیکا + {لیست قیمت، کاربرد و سایز بندی}

انواع زانو پلیکا
فهرست مطالب

انواع زانو پلیکا از لحاظ شکل و کیفیت کاربردهای زیادی در اقسام مختلف لوله کشی ساختمانی و صنعتی دارند. به طور کلی زانو ( Elbow) در لوله کشی ساختمان برای تغییر مسیر و جهت لوله کشی مورد استفاده قرار گرفته و بدون وجود زانو اجرای لوله کشی امکان پذیر نیست. 

زانو 90 درجه و 45 درجه از انواع زانو پلیکا هستند که به تناسب نیاز در نقاط مختلف لوله کشی استفاده میشوند. مواد اولیه انواع زانو پلیکا از همان جنس لوله پلیکا یعنی PVC بوده و معمولا کارخانه هایی که تولیدکننده لوله اتصالات پلیکا هستند, همراه با دیگر اقلام خود زانوی 45 و 90 درجه نیز تولید و در سبد فروش قرار میدهند. همگن بودن از یک برند بودن زانو پلیکا میتواند موجب فیت شدن لوله و زانو در داخل یکدیگر و افزایش کیفیت آب بندی لوله کشی شود. 

 

لوله پلیکا سمنان

 

در زانو های معمولی از لحاظ ساختار زانو لوله پلیکا در یک سمت سوکت دار بوده و در سمت دیگر همسایز لوله است. در واقع از یک سمت لوله یا سایر انواع اتصالات لوله پلیکا به داخل آن رفته و یک سمت زانو به داخل اتصال یا لوله میرود. این مساله عمدتا به دلیل این است که بیشترین مصرف پلیکا در فاضلاب کشی بوده و از اصول لوله کشی فاضلاب این است که مسیر جریان فاضلاب, معکوس نشود.

اما در سال های گذشته یک نوع زانوی خاص توسط برخی از شرکتها به بازار با نام زانوی دوسرکوپله به بازار عرضه شده که در هر دو سمت سوکت داشته و لوله و اتصال میتواند داخل هر دو سمت لوله فیت شود. در استفاده از این نوع زانو نیازی به گرم و داع کردن لوله وجود ندارد. این نوع زانو جزو اتصالات فاضلاب محسوب میشود.

برخی از شرکتها نیز در خم زانوی لوله پلیکا کنگره هایی ایجاد کرده که باعث کاهش صدای حاصل از حرکت فاضلاب در سیستم لوله کشی فاضلاب شده و به این زانوها و اتصالات نوع سایلنت گفته میشود. زانوهای فیت نیز نوعی از اتصالات هستند که توسط برخی شرکتها مانند پارس پلاست به بازار عرضه شده و در این نوع زانوها علاوه بر سوکت یک لایه داخلی نیز وجود داشته و هنگام قرار گرفتن لوله داخل سوکت, لوله از هر دوسمت پوشانده میشود. این زانوها پارس فیت نامیده میشود.

 

لیست قیمت پارس پلاست

 

قیمت انواع زانو پلیکا

قیمت انواع زانو پلیکا مانند قیمت لوله پلیکا به سایز, وزن, برند و کیفیت ساخت آن بستگی دارد. کاربرد و نیاز شما در نوع خرید انواع زانو پلیکا موثر است. از آنجا که لوله های پلیکا در لوله کشی فاضلاب, هواکش و آبرسانی مصرف میشوند, به تناسب نیاز نیز زانوهایی با استحکام و قیمت آنها استفاده میشود. همچنین برای تهیه لوله پلیکا می توانید به صفحه خرید لوله پلیکا مراجعه کنید.

 

لیست قیمت لوله پلیکا گلپایگان

 

اگر سیستم لوله کشی شما فاضلابی است, بایستی از زانو اتصالات فاضلابی و اگر هواکشی است, بهتر است که اتصالات سبک تر استفاده نمایید. اما به شکل معمولا قیمت زانوی دوسرکوپله نسبت به زانوهای معمولی بیشتر هستند. قیمت زانو 90 درجه نیز نسبت به زانوی 45 درجه گرانتر است, چرا که وزن بیشتری دارد. اما این تفاوت قیمت ربطی به کیفیت نداشته و کاربرد هر کدام متفاوت هستند. زانو پلیکا هواکشی نیز نسبت به قیمت زانو پلیکا فاضلاب قیمت کمتری دارد. در ادامه جدول حدود قیمت انواع زانو پلیکا را مشاهده میکنید.

نوع زانو /سایز زانو 63 90 110 125
زانو پلیکا نیمه قوی( فاضلابی) 15000 تومان 25000 تومان 45000 تومان 55000 تومان
زانو پلیکا هواکشی 8000 تومان 14000 تومان 25000 تومان 35000 تومان
زانو فشار قوی پلیکا 20000 تومان 30000 تومان 55000 تومان 70000 تومان
زانو UPVC استخری 60000 تومان 80000 تومان 120000 تومان 150000 تومان

 

کاربرد زانو پلیکا

زانوی 63 و زانوی 110 در لوله کشی فاضلاب بیشترین مصرف و کاربرد را دارد. زانوهای 45 درجه نیز در فاضلاب کشی کاربرد بیشتری نسبت به زانوهای 90 درجه دارند, چرا که حرکت فاضلاب در مسیر لوله کشی را بهبود بخشیده و میزان ته نشین شدن رسوبات کمتری دارد.

در لوله کشی هواکشی زانوی 90 درجه کاربردی تر است. معمولا در هواکش ساختمان ها از زانوهایی سبک و ارزانتر استفاده میکنند, چرا که نشتی و هوابند نبودن مشکلات زیادی  ایجاد نمیکند. زانو 90 درجه  110 بیشترین مصرف را در لوله کشی هواکش دارد.

زانوی لوله کشی برق ساختمان نیز برای تغییر مسیر لوله های برق استفاده میشود. زانوی پلیکا برق بر حسب میلیمتر شماره بندی شده و از 8 شروع شده و تا سایز 20 استفاده میشوند. وزن و ضخامت زانوهای برقی بسیاری سبکتر از زانوهای فاضلابی و هواکشی است و به همین دلیل قیمت چندانی ندارد.

برای لوله کشی استخر نیز از زانوهای PVC و UPVC استفاده میشود. این نوع زانوها بسیار قوی بوده و به نوع قوی ترین و گران قیمت ترین انواع زانو پلیکا محسوب میشوند. سایز 50 و 63 زانو UPVC بیشترین کاربرد را در لوله کشی استخرهای حرفه ای داشته و در این نوع لوله کشی چسبی, آبرسانی تحت فشار انجام میشود. این نوع لوله کشی با پلیکا یکی از انواع خاص لوله کشی تحت فشار محسوب میشود.

 

آخرین لیست قیمت پیمتاش

 

انواع زانو لوله پلیکا سایز بزرگ مانند زانو 90 درجه سایز 200, 250 و 315 در لوله کشی کشاورزی و یا فاضلاب شهری استفاده هایی دارد. به دلیل مصرف کم بعضی از این سایزها به صورت سفارشی تولید میشود.

 

سایز بندی زانو لوله پلیکا

به غیر از زانو لوله پلیکا برقی که در سایزهای کوچک تولید میشوند, اتصالات آبرسانی و فاضلابی از سایز 20 میلیمتر شروع شده و در سایزبندی 25, 32 , 40 , 50 , 63 , 75 , 90 , 110 , 125 , 160 , 200 , 250 , 315 , 400 و 600 ادامه پیدا میکند. این اعداد قطر بیرونی زانو پلیکا بر حسب میلیمتر بوده و برحسب اینچ کمتر استفاده میشوند.

بیشترین کاربرد را در فاضلاب کشی سایز 63 و 110 داشته و به ترتیب انواع زانو پلیکا 90 , 125 , 160 , 50 و 40 هم تا حد کمی مصرف دارند. اما دیگر سایزبندی ها در موارد خاصی کاربرد دارند.

لوله کشی درین کولرگازی و داکت اسپیلت معمولا با لوله قطر 32 و 40 انجام میشود. استخر سایز 63 و هواکش سایز 110 بیشترین کاربرد را دارد. 

برای دریافت پیش فاکتور فوری و استعلام قیمت انواع لوله تصالات و تجهیزات ساختمانی و خرید انواع زانو پلیکا با فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار نمایندگی پارس پلاست در تهران و دیگر برندهای مطرح پلیکا با ما تماس بگیرید.

pipebazar