آیا توالت فرنگی نیاز به سیفون دارد؟

آیا توالت فرنگی نیاز به سیفون دارد

آیا توالت فرنگی نیاز به سیفون دارد؟ در نصب لوازم بهداشتی که پساب و فاضلاب دارند, مانند توالت ایرانی, روشویی, سینک ظرفشویی, کفشور حمام, پارکینگ و دیگر نقاط ساختمان معمولا برای جلوگیری از ورود گازهای سیستم فاضلاب که بوی نامطبوعی دارند, یک سیفون یا شترگلویی در مسیر لوله کشی فاضلاب نصب میشود. شکل و جنس هر کدام از سیفون ها متفاوت بوده و برخی از آنها در هنگام لوله کشی فاضلاب کار گذاشته میشوند و بعضی از آنها به صورت یک پک جداگانه در کنار لوازم فوق نصب میشوند. سیفون یا شترگلویی قطعاتی هستند که با نگه داشتن مقداری آب درون خود, مانع از عبور گاز و بوی بد فاضلاب میشوند.

سیفون ها جنس های متفاوتی دارند, مثلا سیفون فاضلاب توالت ایرانی و کفشور حمام بسته به نوع آن یعنی لوله پلیکا , لوله پی اتیلن , چدن و یا لوله اتصالات پوش فیت متفاوت بوده و بایستی هم جنس خود انتخاب شده و کارگذاشته شوند. به طور کلی در نقشه لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی روکار و توکار بایستی از حداقل اتصالات استفاده شده و توالت فرنگی بدون نصب سیفون فاضلاب باشد. سیفون وان ,ظرفشویی و روشویی به صورت چداگانه در هنگام نصب این لوازم نصب شده و تنها وسیله بهداشتی که نیازی به سیفون یا شترگلویی ندارد, توالت فرنگی است.

 

آیا توالت فرنگی نیاز به سیفون دارد؟

بله، توالت فرنگی نیاز به سیفون دارد. سیفون یکی از اجزای اساسی توالت فرنگی است که وظیفه دارد آب و فاضلاب را از کاسه توالت به سیستم فاضلاب منتقل کند. سیفون با ایجاد فشار آب، علاوه بر تخلیه کامل فاضلاب، از بازگشت بوهای نامطبوع به داخل محیط جلوگیری می‌کند. عملکرد صحیح سیفون در بهداشت و کارایی توالت فرنگی نقش حیاتی دارد، بنابراین نصب و نگهداری صحیح آن بسیار مهم است.

 

سیفون توالت فرنگی کجاست؟

ساختار توالت فرنگی اعم از هر جنسی که باشد, به شکلی طراحی میشود که همیشه مقداری آب درون توالت فرنگی باقی بماند و مانع از عبور گازهای فاضلاب شود. در هنگام نصب توالت فرنگی نیز, در محل نصب آب بندی کامل قسمت تحتانی توالت فرنگی با بوگیر و چسب سیلیکون انجام شده و هیچ روزنه ای برای عبور هیچ گازی باقی نمیگذارد. در واقع شکل و مدل ساخت خود توالت فرنگی مانند یک سیفون عمل میکند.

اما بعضا به اشتباه به مکانیزم تخلیه و دکمه تخلیه توالت فرنگی سیفون گفته میشود. در واقع سیفون ها قطعات U شکلی هستند که بایستی همیشه مقداری آب درون آب باشد. سیفون ها همیشه درون سیستم فاضلاب قرار داشته و اطلاق نام سیفون به لوازم داخل مخزن توالت فرنگی غلط است.

 

در صورت نصب سیفون در توالت فرنگی چه اتفاقی میافتد؟

در صورت نصب سیفون یا شترگلویی در لوله فاضلاب توالت فرنگی احتمالا گرفتگی های گاه و بیگاه ساکنین را ازار میدهد. ته نشین شدن ذرات جامد و مدفوع در شترگلویی که دسترسی به آن مشکل است,باعث انسداد پی در پی لوله فاضلاب میشود. از این رو نصب سیفون فاضلاب در لوله کشی ساختمان برای توالت فرنگی کار بسیار اشتباهی تلقی میشود. 

 

طرز کار توالت فرنگی به چه صورت است؟

توالت فرنگی همواره در پایین ترین سطح خود مقداری آب دارد. بعد از استفاده از توالت فرنگی,کاربر دکمه توالت فرنگی را فشار میدهد. با اینکار طناب یا زنجیر تخلیه به بالا کشیده شده و آب مخزن توالت فرنگی که در پشت توالت فرنگی یا در بالای آن قرار دارد, به سمت کاسه سرازیر میشود. با پر شدن کاسه محتویات کاسه توالت به سمت روزنه خروجی فاضلاب فرنگی سوق پیدا کرده و هر چه که داخل توالت فرنگی است, تخلیه میشود. اما در همین حین آب مخزن در حال ورود به کاسه بوده و پس از چند لحظه محتویات داخل کاسه خالی شده و به جای آن مجددا آب تمیز در کاسه پر شده است. این آب تمیز مانع از ورود بوی فاضلاب به محیط میشود. هیچ تفاوتی هم بین عملکرد توالت فرنگی های روکار و توالت فرنگی وال هنگ وجود نداشته و ساختار کاسه آنها بدین شکل طراحی شده اند. در صورت رضایت از پاسخ به اینکه آیا توالت فرنگی نیاز به سیفون دارد, منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

 

سوالات و پاسخ‌ها در مورد نیاز توالت فرنگی به سیفون

چرا توالت فرنگی به سیفون نیاز دارد؟

سیفون در توالت فرنگی برای تخلیه کامل آب و فاضلاب از کاسه توالت به سیستم فاضلاب و جلوگیری از بازگشت بوهای نامطبوع ضروری است. این عملکرد بهداشتی بودن و کارایی توالت را تضمین می‌کند.

آیا همه توالت‌های فرنگی دارای سیفون هستند؟

بله، تمامی توالت‌های فرنگی استاندارد دارای سیفون هستند، زیرا این قسمت جزء ضروری سیستم تخلیه توالت است.

سیفون توالت فرنگی چگونه کار می‌کند؟

سیفون با فشار آب، فاضلاب را از کاسه توالت به سمت لوله‌های فاضلاب هدایت می‌کند. این عمل به واسطه ایجاد اختلاف فشار و جریان آب درون سیفون انجام می‌شود.

چه مشکلاتی ممکن است در سیفون توالت فرنگی به وجود آید؟

مشکلات رایج شامل انسداد، نشتی، و عدم کارایی در تخلیه کامل فاضلاب است. این مشکلات می‌توانند باعث بروز بوهای نامطبوع و عدم بهداشت محیط شوند.

چگونه می‌توان مشکلات سیفون توالت فرنگی را رفع کرد؟

مشکلات سیفون را می‌توان با استفاده از تمیز کننده‌های شیمیایی، استفاده از ابزارهای لوله‌کشی مانند فنر لوله‌بازکن، یا در موارد شدیدتر، تعویض سیفون برطرف کرد. مشاوره با یک لوله‌کش حرفه‌ای نیز توصیه می‌شود.
 

4.8/5 - (5 امتیاز)
pipebazar
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • عادل 5 آذر 1402 / 19:28

    از راهنمای شما بی نهایت ممنونم بسیار عالی بود من قصد نصب توالت فرنگی داشتم که نمیدانستم سیفون مجزا بزارم یا خیر. مطلب شما خوب بود متشکرم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *