نقشه لوله کشی آبیاری قطره ای درختان

نقشه لوله کشی آبیاری قطره ای درختان

نقشه لوله کشی آبیاری قطره ای درختان | برای اجرای آبیاری مهمترین گام طرح و نقشه لوله کشی آبیاری قطره ای درختان است. این نقشه بر کیفیت, کنترل بر آبیاری و طول عمر سیستم موثر بوده و بایستی بر اساس نوع درختان باغ و محصولات کشاورزی ترسیم میشود. از آنجا که به دلیل کمبود منابع آب شیرین کشاورزی و باغداری و نیاز روز افزون به محصولات کشاورزی, بایستی حداکثر بهروری را از منابع محدود آبی نمود, استفاده از آبیاری قطره ای برای درختان باغات و زمین های کشاورزی یک شیوه به روز و اقتصادی در این جهت میباشد.

برای رسم نقشه نیاز به یک سری اطلاعات از قبل شروع لوله کشی و منبع تامین آب, اعم از استخر کشاورزی, چاه , پمپ , مخزن ذخیره, مساحت , نوع درختان , فاصله استاندارد دریپرها از درخت, شیب بندی, میزان آب مورد نیاز هر اصله درخت و… میباشد.

 

نحوه رسم نقشه لوله کشی آبیاری قطره ای درختان

سیستم لوله کشی آبیاری قطره ای یک سیستم تحت فشار بوده و بایستی با استفاده از پمپ یا اختلاف ارتفاع بین مخزن آب سطح زیر کشت این فشار را تامین نمود. البته میزان فشار مورد نیاز نیز بستگی به طول مسیر لوله کشی و مساحت زمین دارد.

به طور کلی سیستم آبیاری قطره ای بسته به مساحت و حتی نوع درختان از اجزا زیر تشکیل شده است.

 

پمپ آب کشاورزی

که بسته به نوع سیستم و متراژ و سایز لوله ها دارای مدل ها و برندهای مختلفی است. به غیر از پمپ, ممکن است سیستم نیاز به نصب فیلتر و صافی هایی برای تصفیه فیزیکی آب نیز داشته باشد. این مساله برای جلوگیری از اختلال در مسیر لوله کشی آبیاری قطره ای ضروری به نظر میرسد.

 

سیستم کنترل مرکزی

سیستم کنترل مرکزی میتواند یک سیستم تمام اتوماتیک بوده و یا از یک شیر برقی و تایمر ساده تشکیل شده باشد.

 

لوله های اصلی و فرعی

لوله کشی آبیاری قطره ای معمولا با استفاده از لوله اتصالات پلی اتیلن پیچی اجرا میشود. سایز این لوله ها از 16 میلیمتر تا 125 میلیمتر و حتی بالاتر بوده که با توجه به تعداد درختان و دریپرها انتخاب میشوند. برای باغات کوچک لوله های تا 32 میلیمتر نیز کافی بوده و برای باغات هکتاری بایستی از سایزبندی بالاتری بسته به طراحی نقشه لوله کشی آبیاری درختان استفاده نمود. برندهای لوله اتصالات پیچی پلیران و لوله اتصالات پلی رود از با کیفیت ترین برندهای لوله های پلی اتیلن هستند. البته در متراژ کوچک از لوله پلیکا یا لوله پی وی سی نیز استفاده میکنند, اما با توجه با قیمت بالا بیشتر در لوله های آبرسانی و بدون فشار استفاده میشوند.

 

اتصالات آبیاری قطره ای

سه راهی , زانویی , بوشن نری و مادگی, زانوی نری و مادگی, بوشن مساوی, سه راهی مادگی, کمربند پلی اتیلن , اتصالات فلزی, فلنج و دیگر اتصالات پلی اتیلن پیچی و دنده ای از جمله لوازم مهم در لوله کشی آبیاری قطره ای هستند که برای اتصال, تغییر مسیر و یا انشعاب گیری استفاده میشوند.

 

قطره چکان یا درپیر

دریپرها انتهایی ترین اتصالی هستند که وظیفه تزریق آب به صورت قطره ای پای درختان هستند. میزان قطرات خروجی در هر دقیقه در دریپرها قابل تنظیم بوده و در هنگام نصب بایستی تنظیم شوند. اینکه محل بر زمین  افتادن قطرات در چه نقطه ای از مجاورت درخت باشد, بسیار مهم بوده و با توجه به عمق ریشه درخت مشخص میشود.

 

نکات مهم در لوله کشی آبیاری قطره ای

به غیر از نقشه لوله کشی آبیاری قطره ای درختان, نوع اجرا با توجه به شرایط خاک و منطقه و حتی شوری آب نیز در نحوه اجرا موثر هستند.

تراکم و سفتی خاک, PH آب و خاک , شیب بندی, میزان بارندگی, سرعت باد, تابش نور خورشید, محصور بودن یا نبودن محل , نوع درختان, تراکم درختان از فاکتورهای موثر بر اجرای لوله کشی آبیاری قطره ای هستند.

به طور معمولا در لوله کشی آبیاری قطره ای یک یا دو لوله اصلی معین شده و به تناسب متراژ لوله های نیمه اصلی و فرعی مشخص شده و در نهایت به سمت لوله های انشعابی که سایز 16mm هستند, منتهی میشود. حداکثر طول هر متر لوله 16 حداکثر بایستی 50 متر در نظر گرفته شود.

 

هزینه آبیاری قطره ای درختان میوه

هزینه آبیاری قطره ای درختان میوه بسته به متراژ کلی سطح زیر کشت و تجهیزات مورد نیاز دارد. اما به طور کلی به غیر از تجهیزات پمپ و کنترل گر, لوله کشی آبیاری قطره ای در هر هکتار بین 40 تا 60 میلیون تومان هزینه دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *