نحوه محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز با جدول

نحوه محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز با جدول

نحوه محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز با جدول

نحوه محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز با جدول
فهرست مطالب

نحوه محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز با جدول

برای جلوگیری از افت فشار گاز بایستی, نحوه محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز با جدول استاندارد را یاد بگیریم. البته محاسبه متراژ لوله کشی گاز کار برای برآورد قیمت لوله کشی گاز, کار خیلی سختی نبوده و با استفاده از یک متر معمولی یا لیزری به راحتی میتوان اینکار را انجام داد. هر چند که ممکن است که در هنگام ارایه قیمت به غیر از محاسبه متراژ اجرا بایستی به دیگر خدمات ارایه شده مانند نصب لوازم و تجهیزات جانبی, ساخت و نصب کلکتور, عایق کاری, جابجایی ها و بست کاری نیز توجه نمود.

 

نمایندگی لوله api سپاهان

 

نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز 

برای محاسبه متراژ لوله کشی گاز بایستی هر سایز لوله کشی جداگانه متر شده و در نهایت هر قطر لوله به صورت مجزا لیست شود. معمولا در ساختمانهای دارای کنتور تفکیکی لوله کشی گاز از پارکینگ یا حیات شروع شده و یک لوله اصلی به سمت واحدها اجرا میشود. طول لوله کشی طبق لوله مصرف شده به علاوه کلیه انشعابات مجموع متراژ لوله کشی گاز آن واحد محسوب میشود.

نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز واحدهای اشتراکی نیز با همین روش انجام شده و معمولا انشعابات از کلکتور ساخته شده در مشاعات یا به صورت رایزر اجرا میشود. در این روش کلیه زانو و لوله های مصرف شده تا انتهای شیر جزو متراژ لوله کشی گاز محسوب میشوند.

یک روش دیگر نیز برای محاسبه متراژ لوله کشی گاز وجود دارد که در آن طبق فاکتور خرید, لوله کشی گاز را محاسبه میکنند که البته این روش ممکن است, دقت کمتری داشته باشد اما محاسبه متراژ راحت تر است.

 

جدول سایزینگ لوله کشی گاز خانگی

برای اجرا لوله کشی گاز باید بدانیم که از چه سایز لوله ای برای لوله های اصلی و فرعی استفاده کنیم. برای اینکار بایستی ابتدا تعداد انشعابات و نوع مصرف آنها را بدانیم. اینکار با استفاده از جدول استاندارد مصرف هر وسیله گازسوز انجام میشود. البته معمولا در دفترجه راهنمای هر وسیله گازسوز میژان مصرف هر دستگاه گازسوز به صورت مترمکعب آورده شده است. 

 

نحوه محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز با جدول

 

میزان مصرف مشعل موتورخانه شوفاژ به ازای هر 100 مترمربع زیر بنا 1/5 مترمکعب میباشد. به عنوان مثال در یک ساختمان با 4 واحد آپارتمان 100 متری, مصرف گاز مشعل موتورخانه شوفاژ آن, 6 مترمکعب است که بایستی با دیگر مصرف کنندها مانند اجاق گاز جمع شود. 

بعد از به دست آوردن مجموع مصرف و محاسبه متراژ لوله کشی گاز بایستی این دو در جدول سایزینگ لوله کشی گاز خانگی قرار گرفته تا قطر لوله استانداردی که استفاده میکنید را به دست آورید.

 

جدول سایزینگ لوله کشی گاز خانگی

 

فرمول محاسبه قطر لوله گاز

فرمول محاسبه قطر لوله گاز به شرح زیر است:

مجموع میزان مصرف گاز کلیه مصرف کننده ها و متراژ لوله کشی از نقطه ابتدایی تا آخرین شیر گاز را به دست آورده و آنرا در جدول فوق قرار میدهیم, و قطر دقیق و استاندارد لوله گاز مورد نیاز را از جدول استخراج میکنیم.

به عنوان مثال در یک منزل ویلایی 200 متری, مصرف کننده ها , شامل یک موتورخانه با 3 متر مکعب , دو عدد اجاق گاز با هرکدام 0.7  مصرف که مجموعا 4/4 مترمکعب میزان مصرف آن بوده و طول لوله کشی گاز آن حدود 40 تا 45 متر است, بایستی حداقل لوله 1 اینچ استفاده شود.

در مثالی دیگر یک ساختمان 10 واحدی را در نظر بگیریم. اگر میزان مجموع مصرف آنها را 40 مترمکعب و طول لوله کشی گاز را 20 متر در نظر بگیریم, بایستی قطر لوله اصلی گاز 2 اینچ باشد. 

در سایزهای فرعی , سایز لوله گاز آبگرمکن دیواری 1/2, سایز لوله گاز پکیج دیواری 3/4 ,  سایز لوله گاز مشعل موتورخانه 1 تا 3 معمولا 1 اینج , مشعل 3 تا 5 عموما 11/4 , لوله گاز بخاری و شومینه 1/2 اینچ, گرماتاب 1 اینچ هستند.

 

آیا نوع لوله در نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز موثر است؟

انواع لوله گاز , اعم از لوله مانیسمان , لوله درزدار معمولی و لوله api , برند و قیمت لوله گاز هیچ تاثیری بر سایز لوله گاز تاثیری نداشته و برندها و ضخامتها فقط بر کیفیت لوله کشی گاز موثر هستند.

اما به طور کلی و بر حسب قابلیت های فیزیکی و استانداردها, لوله درزدار سپاهان و سپنتا , این برندهای کیفیت های بهتری نسبت به دیگر برندهای موجود در بازار دارند. لوله مانیسمان اهواز هم کیفیت بسیار بالایی داشته اما به دلیل قیمت بالا, فقط در سایزهای بالا و لوله کشی گاز فشار قوی استفاده میشود.

بدیهی است که قیمت لوله گاز 6 متری یمحاسبه شده و برای تهیه و سفارش لیست لوازم لوله کشی گاز, بایستی متراژ را بر اساس تعداد شاخه های 6 متری حساب کنید.

 

ظرفیت کنتور گاز بر اساس متراژ

انتخاب و اختصاص کنتور گاز معمولا بر عهده شرکت ملی گاز و بر اساس نقشه لوله کشی گاز و  کاربری محل انجام میشود. در صورتیکه قصد تغییر کاربری و افزایش ظرفیت کنتور گاز را داشته باشید, احتمالا بایستی بر اساس موارد مورد نیاز مراحل اداری را طی کرده و نسبت به درخواست کنتور جدید اقدام کنید.

 

ظرفیت کنتور گاز بر اساس متراژ

 

کنتور گاز نیز به مانند قطر لوله گاز و میزان مصرف انتخاب میشود. طبق ضوابط موجود مجموع مصرف کل ساختمان تعیین کننده نوع و ظرفیت کنتور گاز خانگی است.

بیشترین تقاضای نصب کنتورهای گاز خانگی جهت استفاده ساختمانها, شامل کنتور گاز G2.5 ( با ظرفیت 4 مترمکعب بر ساعت )، کنتور گاز G4 ( با ظرفیت 6 مترمکعب بر ساعت ) و کنتور گاز G6 ( با ظرفیت 10 مترمکعب بر ساعت ) میشود.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar