لوله کشی هواکش ساختمان

لوله کشی هواکش ساختمان

لوله کشی هواکش ساختمان + بررسی کاربرد ها

لوله کشی هواکش ساختمان
فهرست مطالب

لوله کشی هواکش ساختمان چیست و چگونه انجام می شود؟

لوله کشی هواکش ساختمان یکی از مهمترین بخش های تاسیسات ساختمان محسوب میشود که در هنگام اجرای لوله کشی ساختمان و همراه با لوله کشی فاضلاب اجرا میشود. لوله کشی هواکش و ونت ساختمان برای هدایت گازهای نامطبوع فاضلاب انجام شده و بخشی از تهویه مطبوع شناخته میشود. معمولا این نوع لوله کشی در حمام, سرویس بهداشتی برای تخلیه گازهای فاضلاب و در آشپزخانه برای هدایت بوی حاصل از پخت و پز هود آشپزخانه است. البته لوله کشی ونت امکان ایجاد حرکت سریع فاضلاب در مسیر تخلیه را ایجاد کرده و باعث جلوگیری از به وجود آمدن فشار معکوس به خصوص در سیفون توالت و کفشورها و تخلیه آب داخل شترگلویی ها نیز میشود.

 

انواع لوله کش هواکش ساختمان

لوله هواکش ساختمان اصولا در حمام و سرویس بهداشتی به شکل عمودی انجام شده و در تاسیسات با نام ونت شناخته میشود. از آنجا که در سیستم لوله کشی فاضلاب هیچ فشاری وجود ندارد, در برخی ساختمان های بزرگ در هنگام تخلیه فاضلاب در مسیر لوله اصلی موجب ایجاد فشار معکوس شده و به همین دلیل تخلیه  فاضلاب سایر انشعابات را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل چند نوع و مدل بسته به شرایط ساختمان ها برای اجرای لوله کشی هواکش ساختمان و ونت وجود دارد.

به طور کلی لوله کشی هواکش ساختمان به دو شکل اجرا میشود.

  • لوله کشی هواکش به صورت مستقل برای هر سرویس بهداشتی
  • لوله کشی هواکش مشترک عمودی
  • لوله کشی هواکش باز

در روش اول برای هر سرویس بهداشتب به صورت مجزا یک لوله مستقل استفاده میشود. در روش دوم یک لوله به صورت عمودی از سرویس بهداشتی طبقه پایین تا پشت بام ادامه پید کرده و همه انشعابات هواکش  به این لوله هواکش رایزر ساختمان متصل شده و در روش سوم لوله هواکش تا پارکینگ ادامه پیدا کرده سر آن باز گذاشته میشود که باعث جریان دایمی هوا در لوله اصلی هواکش شده و به همین دلیل کیفیت بسیاری بهتری از دو مدل دیگر دارد.

 

لیست قیمت پارس پلاست

 

لوله هواکش سرویس بهداشتی

لوله هواکش سرویس بهداشتی و حمام یک لوله عمودی است که ممکن است به صورت مشترک بین حمام و توالت یا به صورت مجزا فقط مخصوص هواکش و نصب فن های هواکش در سرویس بهداشتی و حمام اجرا میشود. این نوع لوله کشی هواکش ساختمان به صورت سنتی در اکثر ساختمان های کوچک وجود دارد و معمولا بین همه طبقات مشترک است. 

البته در برخی موارد برای افزایش کیفیت لوله هواکش و جلوگیری از ورود بوی نامطبوع سرویس بهداشتی طبقات دیگر میتوان برای هر واحد به صورت مجزا یک لوله هواکش مجزا اجرا کرد که به دلیل افزایش هزینه و نیاز به اشغال فضای بیشتر اینکار کمتر انجام شده و اصولا یک خط لوله عمودی از طبقات همکف تا پشت بام اجرا شده و در هر طبقه به سرویس بهداشتی یا حمام منشعب شده و یا یک خط جدا برای حمام و یک لوله مستقل برای توالت به کاربرده میشود. در هر صورت در این نوع لوله کشی بایستی در انشعاب گیری از حداقل لوله افقی استفاده شود.

این نوع لوله کشی ونت خشک محسوب میشود, چرا که به لوله فاضلاب ساختمان مرتبط نیست.

نمایندگی پلیران

 

لوله هواکش فاضلاب پشت بام

لوله هایی عمودی که از طبقات همکف تا پشت بام ادامه پیدا میکنند, توسط عصایی و سرپوش برای جلوگیری از افتادن ذرات معلق در هوا, نفوذ برف و باران و ورود پرندها پوشش داده میشوند. البته در برخی ساختمان ها برای اینکه قدرت تخلیه و مکش هواکش افزایش یابد, میتوان با نصب فن های مکنده سانترفیوژ, سرعت تخلیه گازهای فاضلابی را بیشتر نمود.

ارتفاع لوله ونت در پشت بام بایستی بین 2 تا 3 متر باشد. در صورتی که لوله های هواکش فاضلاب پشت بام به کولر نزدیک باشد, ممکن است باعث ورود بوی بد به کولر و آپارتمان شود. با توجه به قیمت لوله پلیکا معمولا, جنس لوله های هواکش از نوع لوله پلیکا هواکشی است. در صورتی که به دلیل جانمایی مجبور باشیم, ارتفاع لوله هواکش پشت بام را بیش از 2 متر کنیم, برای استحکام این لوله ها بهتر است, دور آن تا ارتفاع حدود 1 متری با رابیتز و سیمان کاری پوشش داده شود. در صورت به کارگیری لوله پوش فیت برای لوله کشی فاضلاب, بهتر است از همین متریال برای هواکش و ونت استفاده شود.

 

لیست قیمت پوش فیت پلیران

 

سایز لوله هواکش ساختمان چقدر است؟

سایز لوله های هواکشی معمولا نمره 10 است, اگرچه قطر 10 یا 110 در برخی موارد باعث حجیم شدن, افزایش قیمت لوله کشی و ایجاد محدودیت هایی میشود, اما اصولا برای هواکش چاه ساختمان به خصوص سایز لوله هواکش دستشویی, قطر کمتر از این کشش زیادی نداشته و باعث محبوس شدن گازهای نامطبوع در سرویس میشود. در لوله های ونت نیز قطر لوله هواکش متناسب با سایز لوله فاضلاب ساختمان انتخاب میشود.

در برخی موارد دیده شده که از سایز 6 یا 8 برای هواکش ساختمان استفاده شده که این قطر کوچک به خصوص برای سرویس بهداشتی هایی که متراژ لوله هواکش و ارتفاع آنها زیاد است, کارایی لازم را نداشته و تجمع گازهای فاضلابی باعث ایجاد بوی وحشتناکی میشود. 

در کنار این مساله بایستی توجه کنید که گاز در مسیرهای افقی به سختی حرکت کرده و به همین بایستی لوله کشی هواکش ساختمان فقط به صورت عمودی استفاده شده و استفاده از لوله های افقی در کمترین متراژ ممکن استفاده شوند.

 

علت چکه آب از هواکش دستشویی

علت چکه آب از هواکش دستشویی میتواند به دلایل زیر باشد.

ورود برف و باران از پشت بام به لوله هواکش

تخلیه کند گازها و به همین دلیل تجمع رطوبت در لوله و میعان بخار آب و چکه آن

نشتی از لوله های مجاورت و نفوذ به لوله های هواکش ساختمان

عدم وجود کلاهک یا عصایی, اجرای نادرست لوله کشی هواکش و خرابی لوله های ساختمان از علت های اصلی چکه آب از هواکش دستشویی یا حمام هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar