کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد
فهرست مطالب

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد؟ 
معمولا در آبان ماه که دمای هوا کاهش پیدا میکند, باید کم کم به فکر راه اندازی شوفاژ و سایر وسایل گرمایشی باشیم. سیستم شوفاژ یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی بوده که در صورت نصب و راه اندازی, گرمایش مطبوعی در محیط ایجاد میکند. آلودگی سیستم شوفاژ از لحاظ تولید دوده و یا سوختن ناقص گاز در حداقل میزان ممکن بوده و کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد, به نوع سیستم گرمایشی مورد استفاده, اعم از موتورخانه یا پکیج بستگی دارد. موتورخانه و پکیج گرمایشی از  تولید کننده های حرارتی محسوب میشوند که آب گرم را به پخش کننده های گرمایشی رسانده, تا از این طریق محیط را گرم کنند.

رادیاتور , فن کویل زمینی و سقفی, سیستم گرمایش از کف , داکت اسپلیت نمونه های رایج پخش کننده های گرمایشی هستند که البته پر استفاده ترین پخش کننده گرمایشی در ایران رادیاتورها محسوب میشوند. 

 

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از موتورخانه شوفاژ باید انجام داد

سیستم شوفاژخانه مرکزی از قدیمی ترین و  قوی ترین سیستمهای گرمایشی در دنیاست. این سیستم گرمایشی به شکل هم زمان تمامی واحدهای آپارتمانی در یک ساختمان را هم از لحاظ آب گرم مصرفی و هم از نظر گرمایش محیط تامین میکند. در این سیستم گرمایشی مبدا شروع لوله کشی آب و شوفاژ موتورخانه بوده و در کلیه روزهای سال آب گرم تولید کرده و در فصول سرد با تنظیمات زمستانی رادیاتور یا دیگر پخش کننده های گرمایشی را گرم میکند.

برای تغییر وضعیت تابستانی به وضعیت زمستانی موتورخانه بایستی مراحل زیر انجام شود.

  1. شیر فلکه 2 سمت پمپ سیرکولاتور را باز کرده و شیر فلکه موازی با این دو شیر فلکه را ببندید.
  2. پمپ برگشت شوفاژ یا پمپ سیرکولاتور را از روی تابلو برق راه اندازی کنید.
  3. کلیه شیر فلکه های رفت و برگشت شوفاژ که روی کلکتور قرار دارند, باز شوند.
  4. درجه آکوستات یا ترموستات جداری پمپ روی درجه مساوی یا 10 درجه کمتر از دیگ تنظیم شود. در روزها و شب های خیلی سرد زمستان حداکثر دمای مشعل گازی و دیگ روی 70 درجه و در شب هایی که سرما زیاد نیست,60 تا 65 درجه مناسب است. البته این تنظیم های درجه, تقریبی بوده و برای مناطقی با آب و هوای شبیه شهر تهران بیان شده و شاید برای مناطق سردسیرتر مانند تبریز, ارومیه و خراسان درجه حرارتی بیشتری برای تنظیم پمپ نیاز باشد.

تا حدود یک ساعت بعد از کارهای فوق, اندک اندک رادیاتورها شروع به گرم شدن میکنند. اما احتمال که برخی از رادیاتورها به اندازه بقیه داغ نشوند. در این شرایط بایستی به کار هواگیری رادیاتور شوفاژ برویم. برای هواگیری رادیاتور به یک آچار یا پیچ گوشتی نیاز داریم. در سمت مقابل شیر بالای رادیاتور یک شیر هواگیری وجود دارد, که با بازکردن آن مقداری هوا و آب با هم از آن خارج میشود. برای هواگیری شوفاژ بایستی تا خارج شدن کامل هوا و یکدست شدن آب اینکار را انجام دهیم.

در صورتیکه بعد از هواگیری باز هم رادیاتور ولرم یا خنک شود, بایستی رادیاتور را جرم گیری کنیم. البته ممکن است با افزایش درجه آکوستات پمپ این رادیاتورها نیز گرم شوند. در صورتیکه موفق به گرم کردن کامل شوفاژها نشدید, بهتر است از یک متخصص تعمیرات موتورخانه کمک بگیرید, چرا که با توجه به قیمت تجهیزات موتورخانه شوفاژ , دستکاری کردن آنها ممکن است منجر به صدمه به تجهیزات موتورخانه شود.

 

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از پکیج شوفاژ دیواری باید انجام داد

  • قرار دادن پکیج از حالت تابستانه به زمستانه از طریق ولوم روی پکیج
  • باز کردن شیرهای رفت و برگشت شوفاژ و شیرهای رادیاتور
  • هواگیری رادیاتور شوفاژ 

در شرایط داغ نشدن شوفاژها ممکن است, پمپ پکیج دچار مشکل شده باشد, البته ممکن است پکیج نیاز به رسوب زدایی و اسید شویی نیز داشته باشد. اگر یک یا دو رادیاتور گرم نشدند, با هواگیری مجدد و یا جرم گیری رادیاتور اینکار را انجام دهید. بعضا ممکن است مقداری جرم در مسیر لوله کشی پکیج یا شیرهای رادیاتور نیز وجود داشته باشد که در این صورت بایستی مدار گرمایش پکیج را رسوب زدایی کنید.

شستشوی مدار گرمایش شامل رسوب زدایی از لوله کشی پکیج در مسیر رفت و برگشت و رادیاتورها میشود.

 

نحوه راه اندازی سیستم گرمایش از کف

راه اندازی پکیج و موتورخانه در ساختمان های دارای گرمایش از کف شبیه به موارد بالاست. معمولا سیستم های گرمایش از کف نیازی به هواگیری ندارند, اما درصورتیکه که کل سیستم یا بخشی از آن گرم نشوند, بایستی به سراغ تجهیزات گرمایش از کف داخل جعبه کلکتور برویم. شیر هواگیری دستی یا ایرونت اتوماتیک از تجهیزاتی هستند که کار هواگیری گرمایش از کف را انجام میدهند. در صورت وجود حوله خشک کن, هواگیری سیستم از این طریق نیز قابل انجام است. اما در شرایطی که باز هم گرمایش از کف کرم نشود, احتمالا بایستی برای تسهیل گردش آب از پمپ گرمایش از کف استفاده شود.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar