جهت باز و بسته شدن شیر فلکه به چه صورت است؟

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه به چه صورت است؟

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه
فهرست مطالب

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه به چه صورت است؟

در این مقاله به آموزش جهت باز و بسته شدن شیرآلات ساختمانی و شیرآلات صنعتی خواهیم پرداخت. شیر فلکه های فارغ از جنس و ساختار آنها برای کنترل شدت جریان آب,گاز ,هوا و سایر سیالات در ساختمان و صنعت و یا قطع و وصل کردن جریان, کاربردهای مختلفی دارند. معمولا روی دسته شیر فلکه و یا روی پلاک آنها نحوه بستن شیر فلکه و بازکردن آنها با نشانه هایی درج شده است.

اما ممکن است به دلیل از بین رفتن یا مخدوش شدن این نشانه ها و عدم اطلاع افرادی که قصد کم و زیاد کردن یا قطع و وصل کردن شیر فلکه, با مشکلاتی مواجه شوید که ما در اینجا به راحتی جهت آنها را به شما توضیح خواهیم داد.

به طور کلی جهت باز شدن شیر فلکه در خلاف جهت عقربه های ساعت و برای بستن شیر فلکه و قطع کردن جریان آب در جهت عقربه ای ساعت بایستی شیر فلکه را بچرخانید.

شیر فلکه ها و شیرآلات ساختمانی در مسیر لوله کشی گاز,لوله کشی آب, لوله کشی پکیج , لوله کشی شوفاژ و موتورخانه در نقاط مختلفی نصب میشوند که قابلیت دسترسی آسان و راحتی داشته باشند. محل نصب و سایز کلیه شیرالات ساختمانی و صنعتی بایستی در نقشه و پلان لوله کشی ساختمان مشخص شده باشند.

 

لطفا بخوانید: لوله کشی استخر

آیا جهت باز و بسته شدن شیر فلکه های مختلف, متفاوت است ؟

خیر, جهت همه انواع شیر فلکه های ساعت همانطور که در پاراگراف بالا گفته شد, یکسان است. انواع شیر فلکه برنجی, شیر فلکه چدنی, شیر فلکه موتورخانه, شیر فلکه پکیج, شیر فلکه های ورودی واحد برای آب مصرفی و شوفاژ, شیر فلکه های کشاورزی, شیر فلکه های صنعتی, انواع شیر پروانه ای, شیر گیت والو, شیر دروازه ای, شیر چاقویی, شیر آتش نشانی و اطفای حریق, شیرفلکه های فاضلاب در جهت حرکت عقربه های ساعت جریان را باز کرده و در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت جریان سیالات را قطع کرده یا شدت آنرا کاهش میدهند. 

در صورتی که شما برای باز یا بسته کردن شیر فلکه اقدام به فشار روی شیر فلکه نموده و شیر فلکه عمل نکرد, احتمال رسوبات اطراف نشیمنگاه شیر مانع از حرکت ساقه شیر شده و یا بالاتنه شیر فلکه دچار خرابی شده و بایستی با تعویض مغزی شیر فلکه , تعویض شیر فلکه کامل و یا تعمیر شیر فلکه آب این مشکل را رفع نمایید. معمولا کار  تعمیر شیر فلکه توسط متخصصین این کار انجام شده و احتمالا تعویض کامل شیر فلکه بهترین راهکار تلقی میشود.

شیر فلکه کیز ایران , شیر فلکه سیم ایتالیا, شیر فلکه سامین, شیر فلکه کیتز ژاپن و سیتکو چین از برندهای شیر فلکه برنجی و شیر فلکه های میراب, وگ ایران, سام,شیرود, فاراب و شیر فلکه وگ امید گلستان از برندهای شناخته شده شیر فلکه های چدنی در ایران هستند.

 

لیست قیمت و خرید شیر فلکه برنجی

 

 

جهت باز و بسته شدن شیر توپی یا شیر گازی

شیر توپی شیرهایی هستند که بر خلاف شیر فلکه ها که چند دور برای باز و بسته شدن, میچرخند, تنها در یک بازه 90 درجه حرکت کرده و به شیر تک ضرب نیز معروف هستند. یکی از انواع مشهور شیر توپی, شیرهای گاز هستند که به شیرگازی معروف میباشند. این شیرها به شیرهای نیم دور نیز معروف بوده و به دلیل اینکه زبانه باز و بسته کردن جریان مانند یک توپ است, به شیر توپی معروف هستند. شیرهای گازی, شیر پیسوال, شیر ماشین لباسشویی, شیر پکیجی, شیر کلکتوری, شیر خروسکی از انواع شیرهای توپی هستند. 

هنگامی که جهت شیرهای توپی با تنه شیر در یک راستا قرار گرفته باشد, جریان باز است و زمانی که اهرم و دسته شیر بر تنه شیر زاویه 90 ساخته باشد, جریان شیر توپی قطع است. مابین این دوحالت هم شیر در وضعیت نیمه باز قرار دارد.

شیر گازی امین ,شیر گازی آذر, حقیقی, شیر گازی استارکو, آهارکو, 77, شیر گازی ایران , شیر گازی سارا, نگین از معروف ترین برندهای شیر گازی بوده و شیر پیسوار ریابی, رفیع, سیتکو, استارکو از برندهای شیر پیسوال , شیر پکیج و شیر لباسشویی میباشند.

 

نحوه بستن شیر فلکه اب

برای بستن یا باز کردن شیر فلکه های مختلف در صورت باز نشدن بایستی فشار زیادی به شیر وارد کرد, در صورتیکه در جهت باز و بسته شدن شیر فلکه, کوچکترین تکانی ایجاد شود, میتوان با تداوم این حرکات با حوصله شیر را باز کرده یا قطع کرد. در صورتیکه اینکار ادامه پیدا کند, رسوب های شیر فلکه از بین رفته و شیر فلکه درست میشود. در صورتیکه شیر فلکه با اینکار هیچ حرکتی نداشته باشد, بایستی به فکر تعویض بالاتنه یا کل شیر فلکه باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar