بهترین لوله آب برای ساختمان

بهترین لوله آب برای ساختمان

بهترین لوله آب برای ساختمان چه نوع لوله ای است؟

انتخاب بهترین لوله آب برای ساختمان هم از لحاظ فنی و هم از نظر بهداشتی میتواند کیفیت لوله کشی یک ساختمان را بهبود بخشد. از این رو ما در این مطلب با توجه به برندها و گزینه های پیش رو تک تک موارد قابل اجرا را بررسی میکنیم. از آنجا که در کشور ما آب لوله کشی, آب قابل شرب و شستشو بوده و مستقیما با سلامتی ما در تماس است, اولین و مهمترین نکته در تعیین بهترین لوله آب برای ساختمان بایستی, فاکتور بهداشتی بودن آن در نظر گرفته شود. مساله بعدی آن است که در لوله کشی آب , انتقال آب با فشار مناسب و متوازن بین تمامی مصرف کننده ها و شیرآلات بهداشتی حایز اهمیت است. در حال حاضر و بین گزینه های موجود برای لوله کشی آب از بین لوله های زیر با توجه به نیاز به بهداشتی بودن,یکی را میتوان انتخاب کرد.

  • لوله های تک لایه پلی پروپیلن
  • لوله پنج لایه PEX_AL_PEX 
  • لوله تک لایه پکس
  • لوله گالوانیزه فولادی
  • لوله های مسی
  • لوله پلی اتیلن آبرسانی
  • لوله PVC 

لطفا بخوانید: لوله کشی گاز ساختمان

 

نکات مهم در انتخاب بهترین لوله آب برای ساختمان:

به دلیل اینکه در بسیاری از موارد آبرسانی به صورت لوله کشی آب سرد و گرم اجرا میشود, بایستی در انتخاب لوله اتصالات مناسب بایستی , مقاومت حرارتی لوله اتصالات و اثر آن بر روی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب نیز ویژگی هایی در نظر گرفت. لوله های پلی اتیلن آبرسانی و لوله PVC به دلیل اینکه در حرارت بالای 60 درجه کیفیت خود را از دست داده و ممکن است استحکام خوبی نداشته باشند از این فهرست حذف میشوند.

لوله کشی مسی نیز با توجه به گران قیمت بودن در ایران رایج نبوده, اما از لحاظ کیفیت بهترین نوع لوله کشی آب ساختمان است. در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی به دلیل اهمیت ویژه برای سلامتی انسان, برای لوله کشی آبرسانی بهداشتی فقط بایستی از لوله های مسی استفاده کرد.

مساله بعدی طول عمر سیستم لوله کشی است. به دلیل اینکه ساختمان های مدرن امروزی طول عمر بالای 50 سال داشته و احیانا برای تعمیرات لوله کشی بایستی تخریب و کنده کاری انجام شود, بایستی این نکته در نظر گرفته شود که لوله کشی آب سرد و گرم به اندازه ای با کیفیت باشد که تا مدتها دچار خوردگی و پوسیدگی نشود و در عین حال پاسخگوی دبی مصرفی باشد.

لوله های گالوانیزه در سالهای ابتدایی کیفیت خوبی داشته و کمترین اثر شیمیایی را بر آب داشته و از لحاظ فیزیکی نیز استحکام خوبی دارند, اما با توجه به اینکه به مرور دچار خوردگی و گرفتگی سطح مقطع داخلی میشوند, لوله کشی ساختمان را دچار اخلال کرده و به همین دلیل ممکن است نیاز به تعمیرات و تعویض داشته باشند. به همین دلیل در حال حاضر به جز مواردی مانند رایزر آبرسانی ساختمان های بلندمرتبه, کمتر از لوله کشی گالوانیزه استفاده شده و لوله های فلزی را نمیتوان بهترین لوله آب برای ساختمان دانست.

 

بهترین مارک لوله آب برای ساختمان چه مارکی است؟

از بین سه گزینه لوله تک لایه پلی پروپیلن , پنج لایه و تک لایه پکس یکی را بایستی بهترین دانست. لوله های تک لایه هم از نوع PPRC و هم از نوع پکس در برابر گرما نسبتا مقاومت خوبی دارند اما به اندازه لوله های پنج لایه قوی نبوده و ضریب انبساط طولی زیادی داشته و در لوله کشی افقی ساختمان دچار شل شدگی و افت میشوند. به همین دلیل بایستی به شکل قاطع لوله های پنج لایه را بهترین لوله آب برای ساختمان دانست. کیفیت این لوله ها به اندازه ای خوب است که میتوان بهترین لوله کشی پکیج و شوفاژ را با این لوله های چند لایه انجام داد.

اما به غیز از کیفیت در دسترس بودن , قیمت مناسب و سهولت و سرعت در اجرا است که لوله های سفید تک لایه را به مصرف ترین لوله آب در کشور تبدیل کرده است. در حال حاضر حداقل 70 درصد از لوله کشی آب سرد و گرم در ایران با لوله های پلاستیکی اتویی انجام میشود.

 

بهترین مارک لوله سفید

به دلیل مصرف و فروش بالا , کارخانه های متعددی در ایران بنا شده اند که لوله اتصالات سفید تولید میکنند. در حدود 25 سال از ورود لوله های پلیمری تک لایه که اوایل به نام لوله سبز شناخته میشد, به ایران گذشته و به مرور تولیدکنندگان داخلی کیفیت این لوله ها را افزایش داده و اندک واردکنندگان این نوع لوله دیگر توان رقابت با برندهای ایرانی را ندارند. 

در حال آذین لوله سپاهان را میتوان بهترین لوله آب برای ساختمان دانست که هم از لحاظ قیمت و اجرای راحت و هم از نظر کیفیت فروش بسیار بالایی داشته و به طور قاطع تعیین کننده حریان بازار است. لیست قیمت لوله آذین لیدر بازار محسوب میشود و دیگر رقبا با توجه به این لیست قیمت, فروش خود را انجام میدهند. یزدبسپار , نیک بسپار, بیست بسپار , سپاهان از دیگر رقبای لوله آذین محسوب میشوند. لوله آذنی از محصولات شرکت گیتی پسند سابق یا گیتی کالای کنونی است.

 

بهترین برند لوله پنج لایه

بهترین برند لوله پنج لایه در ایران را بایستی از بین نیوپایپ و سوپرپایپ انتخاب کرد. فروش بالای نیوپایپ و قیمت گران تر سوپرپایپ باعث شده که رقابت زیادی بین این دو برند شکل گرفته اما در کل خرید لوله نیوپایپ به دلیل لیست قیمت نیوپایپ که ازران قیمت تر است, باعث شده که این برند فروش بسیار بیشتری داشته باشد. البته برندهای دیگر همچون بهترشان , جی پایپ, ایزی پایپ,ایزوپایپ و … هستند که به اندازه این دو مارک داخلی فروش ندارند. هرچند که کیفیت همگی این برندها در یک سطح قرار دارد. لوله های پنج لایه برای لوله کشی پکیج و رادیاتور بسیار توصیه میشوند و در برخی شهرها فقط اجازه کار با لوله های پنج لایه برای شوفاژ داده میشود.

لوله  نیوپایپ هم از محصولات شرکت گیتی پسند یا گیتی کالاست. با توجه به توضیحات فوق و لحاظ کردن بودجه و شرایط اقتصادی میتوانید بین برندهای لوله آذین , نیوپایپ یا سوپرپایپ یکی را انتخاب کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
pipebazar