برای روغن کاری کولر آبی از چه روغنی استفاده کنیم؟

برای روغن کاری کولر آبی از چه روغنی استفاده کنیم؟

برای روغن کاری کولر آبی از چه روغنی استفاده کنیم؟

برای روغن کاری کولر آبی از چه روغنی استفاده کنیم؟

فهرست مطالب

روغن کاری کولر آبی

روغن کاری کولر آبی یکی از بخش های مهم در سرویس راه اندازی اولیه کولر برای روشن کردن کولر آبی پیش از شروع فصل گرما محسوب میشود. روغن کاری کولر آبی شامل روان کردن یاتاقان ها, موتور کولر و پمپ کولر میشود , اما بسیاری از سرویس کاران به دلیل وقت گیر بودن فقط کار روغن کاری یاتاقان کولر را انجام میدهند. روغن کاری موجب تسهیل در گردش شفت کولر, شفت موتور کولر و پمپ کولر میشود. برای روغن کاری کولر آبی از چه روغنی استفاده کنیم؟

 

لطفا بخوانید:  سیستم نصب تاسیسات سوپرفیکس

 

برای روغن کاری موتور کولر بهتر است که موتور باز شده و روغن کاری شود و به همین دلیل وقت گیر بودن اغلب سرویس کارها از انجام چنین کاری سر باز میزنند. برای روغن کاری موتور کولر کافی است که چند قطره روغن به محل تلاقی شفت موتور و بوش های موتور برسد. موتور کولرهایی که بلبرینگی هستند, نیازی به روغن کاری ندارند.

برای روغن کاری پمپ کولر آبی نیز کافی است که پمپ را برعکس گرفته و چند قطره روغن از کنار شفت آن به سمت محل تلاقی آرمیچر و شفت آن برسانیم. سپس با دست شفت را چرخانده و مجددا چند قطره روغن بریزیم. روغن کاری موتور و پمپ کولر آبی علاوه بر روان سازی گردش آنها باعث میشود که زنگابه هایی که به مرور در آن نقطه به وجود آمده از بین رفته و از فشار به سیم پیچی و گیرپاژ آن جلوگیری شود.

برای روغن کاری یاتاقان کولر ابتدا در روزنه هر یاتاقان چند قطره روغن تا پر شدن مخزن آن میریزیم. سپس از کنار محل اتصال شفت به یاتاقان که یک لقی کمی ایجاد شده نیز چند قطره روغن به محل اتصال شفت به یاتاقان رسانده و گردش شفت در داخل یاتاقان را روان میکنیم. هدف از روغن کاری یاتاقان روان کردن گردش شفت داخل یاتاقان است و این کار بایستی در فصل تابستان هر 2 هفته یکبار انجام شود. چرا که روغن به دلیل اصطحکاک و گرما تبخیر و کمپرس میشود.

 

لطفا بخوانید: نمایندگی لوله آذین

 

برای روغن کاری کولر آبی از چه روغنی استفاده کنیم؟

برای روغن کاری کولر آبی بهتر است از روغن 10 چرخ خیاطی استفاده شود. هر چند که این روغن عمر کوتاهی دارد, اما به دلیل شل بودن کیفیت بهتری نسبت به روغن های سفت تر دارد. برخی از سرویس کارهای گرامی معتقد هستند که از روغن 30 استفاده شود. روغن 30 از روغن 10 سفت تر بوده و طول عمر بیشتری دارد, اما ضریب نفوذ کمتری دارد.

در موتور کولر و پمپ و حتی یاتاقان از بوش فسفربرنز استفاده شده و اطراف آنرا نمد کار گذاشتند تا از روغن اشباع شود و به مرور جذب فسفر بوش شود.روغن سفت یا 30 در سطح بیرونی بوش سفت شده و به داخل نفوذ نمیکند.روغن حتما باید خیلی شل و رقیق باشد.درضمن بهتر است, هنگام خرید یاتاقان دقت کنید, که بوش وسط برنجی نباشد که زرد رنگ هست.فسفر برنز تیره تر و به رنگ قهوه ای قرمز هست.البته اگه بلبرینگ استیل نصب کنند که کیفیت خیلی بهتری دارد.

نمایندگی نیوپایپ

در روند روان سازی حرکت شفت در داخل یاتاقان, روغن در محفظه داخل یاتاقان ذخیره شده, تا به مرور از داخل یاتاقان به فضای محل حرکت بین شفت و یاتاقان نفوذ کند, روغن های سفت برای لغزش در سطح شاید عالی به نظر برسند, اما به دلیل اینکه نمیتوانند از داخل یاتاقان به آن سمت نشت کنند, نمیتوانند روان سازی خوبی انجام داده و منافذ یاتاقان را کور میکنند. البته این مساله به جنس و کیفیت یاتاقان کولر نیز بستگی دارد. بسیاری از سرویس کارها و مردم عادی از این مساله مطلع نبوده و صرفا یاد گرفته اند که درون یاتاقان هر روغنی که دم دستشان میرسد, بریزند. این نوع روغن کاری های اشتباه کولر آبی , بهتر است که انجام نشود. درضمن بهتر است که از لقی بین شفت و یاتاقان نیز نهایت استفاده را کرد و این منطقه را کاملا چرب کنیم.

4.7/5 - (3 امتیاز)
pipebazar