برای تعمیر لوله پلیکا شکسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای تعمیر لوله پلیکا شکسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای تعمیر لوله پلیکا شکسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای تعمیر لوله پلیکا شکسته چه راهکارهایی وجود دارد؟
فهرست مطالب

در تعمیرات لوله کشی ساختمان, تعمیر لوله پلیکا یکی از کارهای بسیار خاص و ظریف محسوب میشود که برای انجام آن نیاز به تجربه فراوانی وجود دارد. لوله پلیکا یا PVC لوله هایی هستند, که معمولا برای لوله کشی فاضلاب, لوله کشی آب باران و ناودانی, لوله کشی هواکش و بعضا برای لوله کشی آبرسانی و حتی لوله کشی استخر استفاده میشود. به هر دلیل ممکن است, لوله اتصالات پلیکا دچار نشتی ها و خرابی هایی شده که بایستی در اسرع وقت با توجه به شرایط درست شوند. به طور معمول لوله کشی پلیکا به صورت توکار و به ندرت به شکل روکار اجرا شده و معمولا به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد, تعمیرات لوله کشی پلیکا با سختی و شگردهای خاصی انجام میشود که ما در ادامه به تک تک آنها خواهیم پرداخت.

 

لطفا بخوانید: قیمت لوله پلیکا فاضلابی

 

روش های تعمیر لوله پلیکا

  • نحوه اتصال دو لوله پلیکا
  • تعمیر شکستگی لوله پلیکا
  • تعویض سه راهی لوله پلیکا
  • وصله زدن لوله پلیکا
  • ترمیم لوله پلیکا
  • نحوه چسب زدن لوله فاضلاب
  • استفاده از بوشن تعمیری 
  • کاربرد کمربند لوله پلی اتیلن
  • استفاده از چسب یا خمیر میل پوکس

 

نحوه اتصال دو لوله پلیکا

به طور کلی در اتصال لوله پلیکا بایستی مسیر جریان فاضلاب در نظر گرفته شود. به طور کلی در اتصال دو لوله پلیکا, لوله ای که فاضلاب از آن خارج میشود, به صورت نر وارد قسمت مادگی لوله ای که فاضلاب به آن داخل میشود, قرار میگیرد. به همین دلیل هنگام اتصال دو لوله پلیکا, لوله ای که قرار است, مادگی باشد, بایستی حرارت دیده و به شکل سوکت درآید. اتصال لوله پلیکا با کیفیت نسبت به لوله های نامرغوب راحت تر انجام میشود, به همین دلیل برای خرید لوله فاضلاب بایستی توجه کافی به کیفیت آن نمایید.در صورتیکه لوله های دو طرف آزاد باشد, بایستی لوله مادگی را با ملایمت گرم کرده و سپس قالب گیری آنرا با لوله نری انجام دهیم و سپس با استفاده از چسب آب بندی کنیم.

 

تعمیر لوله پلیکا شکسته

برای تعمیر لوله شکسته چند روش بسته به شرایط به کار گرفته میشود. در برخی موارد اگر شکستگی و نشتی کوچک و ریز باشد, شاید بتوان با استفاده از چسب محل نشتی را آب بندی کرد. در صورتیکه نشتی گسترده تر باشد, بایستی به فکر ترمیم لوله یا اتصال شکسته یا تعویض آن باشید. 

در صورتیکه امکان تعویض وجود داشته باشد, بهترین روش تعمیر لوله پلیکا شکسته و اتصالات معیوب, تعویض آنهاست. اما اینکار نیاز به کمی تجربه و شانس دارد. در ادامه به روش های تعویض لوله و اتصالات شکسته اشاره کرده ایم.

 

وصله زدن لوله پلیکا

برای ترمیم لوله پلیکا یکی از روش های نسبتا قابل قبول, وصله زدن لوله پلیکا محسوب میشود. در وصله زدن لوله پلیکا, با استفاده از یک تکه لوله روی محل نشتی و ترک لوله با استفاده از چسب تارگت یا خمیر میل پوکس انجام میشود. در این روش بایستی محل ترک یا شکاف لوله خشک و تمیز شده و سپس با استفاده از یک تکه لوله که مطابق شکل محل نشتی بریده میشود, وصله زدن لوله پلیکا انجام شود. 

 

نحوه چسب زدن لوله فاضلاب

در چسب زدن لوله فاضلاب پلیکا بایستی محل خشک و تمیز باشد. بهتر است که از چسب های فشار قوی مانند چسب تارگت یا چسب میلپکس استفاده کنید. چسب تارگت یک چسب فوری محسوب میشود و خمیر میل پوکس یه چسب دو جزیی مانند چسب دوقلو است که زمان بیشتری برای سفت شدن نیاز دارد, اما بعد از خشک شدن مانند سنگ و غیر قابل نفوذ شده و آب بندی لوله پلیکا را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد. این چسب اخیرا وارد بازار شده و یکی از چسب های خیلی قوی برای تعمیر لوله پلیکا محسوب میشود. این چسب قدرت پرکنندگی بهتری نسبت به چسب تارگت دارد.

این نوع چسب های در آب بندی شترگلویی,تعویض و نصب سیفون توالت ایرانی پلیکا کاربرد فراوانی دارد.

 

استفاده از بوشن تعمیری

بوشن تعمیر اخیرا توسط لوله پلیکا گلپایگان به بازار عرضه شده است. این نوع بوشن از قسمت جانبی باز شده و برای سوراخ و ترک های لوله پلیکا بسیار مناسب است. بوشن تعمیری در سایزبندی 125,110,90,63 تولید شده و فقط برای تعمیر لوله پلیکا شکسته مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از بوشن تعمیری همراه با چسب انجام میشود.

 

استفادها از کمربند پلی اتیلن

برای تعمیر لوله پلیکا شکسته میتوان از کمربندی ها پلی اتیلن هم سایز استفاده کرد. این کمربندها درست مانند بوشن تعمیری لوله پلیکا, از بغل باز شده و پیرامون لوله را در بر میگیرند.

 

حرارت دادن لوله پلیکا

 به طور اصولی حرارت دادن لوله به شکل مستقیم کاری غیر اصولی است که متاسفانه در ایران انجام میشود. به شکل فنی و علمی در لوله کشی فاضلاب, برای سوکت کردن لوله های پلیکا بایستی از آب جوش استفاده شود, چرا که حرارت مستقیم آتش موجب سوزاندن ملکول های پلیمری و ضعیف شدن لوله و اتصالات پلیکا میشود. در ایران برای گرم کردن لوله پلیکا از آتش زدن چسب, پیک نیک , مشعل گازی استفاده میشود.

 

تعویض سه راهی لوله پلیکا

تعویض سه راهی لوله پلیکا یکی از سخت ترین قسمت های تعمیر لوله پلیکا محسوب میشود. به طور کلی تعویض یا تعمیر اتصالات پلیکا به خصوص اتصالاتی که دو سر آنها لوله کشی انجام شده و به اصطلاح قفل شده اند,کاری بس مشکل بوده و نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد. حتی تعویض زانوی لوله پلیکا نیز مشکل است اما به دلیل اینکه سه راهی از سه طرف محدود شده بسیار مشکل تر است.

برای تعویض سه راهی لوله پلیکا بایستی با استفاده از بریدن لوله قسمت انشعاب میانی سه راهی, لوله را از یک طرف جدا کرده و سپس با گرم کردن و برش سه راهی را از دو سمت دیگر نیز جدا کنیم. 

بعد از جدا کردن سه راهی بایستی سه راهی را به لوله مستقیمی که سه راهی در وسط آن قرار گرفته متصل کرده و سپس لوله وسطی را وصل کنیم. به دلیل در تنگنا بودن سه راهی بایستی از رابط یا بوشن لوله پلیکا بدون ترمز استفاده شود. 

برای اینکار لوله پلیکا را از یک سمت به سه راهی متصل کرده و از دو سمت دیگر با استفاده از بوشن بدون ترمز پلیکا و یک تک لوله کمک میگیریم. در تعمیرات لوله پلیکا و تعویض سه راهی و اتصالات بایستی مسیر جریان فاضلاب مدنظر قرار گرفته و لوله کشی معکوس انجام نشود. استفاده از سه راهی و اتصالات دو سرکوپله هم میتواند مد نظر قرار بگیرید. برخی از برندهای بازار مانند لوله و اتصالات پارس پلاست نیز اتصالاتی نظیر پارس فیت طراحی کرده اند, که علاوه بر کوپله بودن طرفین, یک غلاف در بخش داخلی اتصالات وجود داشته و برای تعمیر لوله پلیکا مناسب هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar