انواع اتصالات لوله پلیکا

انواع اتصالات لوله پلیکا

آشنایی با انواع اتصالات لوله پلیکا

انواع اتصالات لوله پلیکا
فهرست مطالب

اتصالات لوله پلیکا یا PVC بخشی از لوازم مورد نیاز برای اجرای انواع لوله کشی محسوب میشوند. از آنجا که استفاده از اتصالات و لوله پلیکا در لوله کشی فاضلاب و آبرسانی, لوله کشی هواکش,لوله کشی استخر, درین کولر گازی و داکت اسپلیت, لوله کشی برق و مخابرات, لوله کشی کشاورزی و دیگر بخش های ساختمانی و صنعتی رایج است, به تناسب نوع کاربرد اتصالات فراوانی هم از لحاظ جنس و کیفیت و هم از نظر مدل اتصال وجود دارد.

 

بررسی انواع اتصالات لوله پلیکا

زانو 90 درجه , زانو 45 درجه , سه راهی 90 درجه, سه راهی 45 درجه , تبدیل لوله پلیکا هم مرکز و غیرهم مرکز, سه راهی تبدیلی90 و 45 درجه, بوشن رابط یا کوپلینگ بدون ترمز و ترمزدار, سیفون یا شترگلویی پلیکا , بوشن یک سردنده, درپوش یا کپ, کلاهک پشت بام, کف خواب, موفه , فلنج , دریچه بازدید, سه راهی بازدید و اخیرا بوشن تعمیری از انواع اتصالات لوله پلیکا هستند, که بنا به مصرف ممکن است, مدل ها و ویژگی های متفاوتی هم داشته باشند.

به شکل عمده و از لحاظ کیفیت به غیر از اتصالات برقی لوله پلیکا که نوع خاصی از اتصالات هستند, در بخش ساختمانی اتصالات لوله پلیکا به سه نوع اتصالات هواکشی یا فشار ضعیف(ناودانی),  اتصالات پلیکا فاضلابی و اتصالات UPVC استخری تقسیم بندی میشوند. معمولا برای لوله کشی آبرسانی کشاورزی نیز از اتصالات پلیکا فاضلابی استفاده می‌کنند.

 

1- اتصالات هواکشی پلیکا

اتصالات فشار ضعیف یا ناودانی بیشتر برای لوله کشی هواکش ساختمان, ناودان, آب باران و یا نقاطی که آب بندی خیلی حساسی نیاز ندارد, استفاده میشوند. این نوع اتصالات قیمت کمتری نسبت به اتصالات پلیکا فاضلابی دارند و احتمالا از مواد اولیه نه چندان با کیفیت و در اوزان سبک تر ساخته میشوند.

 

2- اتصالات فاضلابی پلیکا

این اتصالات از پرکاربردترین ها در لوله کشی ساختمان محسوب میشوند. اتصالات فاضلابی پلیکا کیفیت بهتری نسبت به اتصالات ناودانی داشته و البته قیمت آنها به برند تولید کننده لوله اتصالات دارند. برخی از شرکت های معتبر همراه با لوله, تولید کننده اتصالات نیز هستند و برخی از تولیدکنندگان ضعیف تر و متفرقه فقط به صورت اختصاصی اتصالات تولید میکنند. از مشهورترین تولیدکنندگان پلیکا فاضلابی میتوان به لوله پلیکا سمنان اشاره کرد.

 

3- اتصالات استخری UPVC 

اتصالات پلیکا استخری معمولا توسط برندهای خاصی تولید شده و اغلب آنها وارداتی هستند. برای آشنایی بیشتر با این نوع لوله و اتصالات خاص, لیست قیمت پیمتاش را مطالعه کنید. 

تقریبا طریقه ساخت لوله اتصالات پلیکا PVC با لوله اتصالات UPVC یکسان بوده و تنها فرق آنها به استفاده از ماده ای با نام فتالات است. در ساخت لوله اتصالات پلیکا برای انعطاف بیشتر به عنوان افزودنی ترکیب شیمیایی به اسم فتالات استفاده میشود که در ساخت UPVC از آن استفاده نمیشود. به همین دلیل لوله و اتصالات یو پی وی سی خشک و شکننده تر از اتصالات پی وی سی بوده و برای جبران این ویژگی بایستی لوله اتصالات UPVC ضخیم تر و با کیفیت مواد اولیه بیشتری ساخته شوند. همه انواع لوله اتصالات پی وی سی و یو پی وی سی با چسب انجام شده و فقط در برخی اتصالات دنده دار از رزوه برای نصب به تجهیزات مورد نیاز استفاده میکنند. این اتصالات به دلیل دقت و ظرافت و تحمل فشار بالا در لوله کشی استخر کاربرد زیادی دارند.

 

سایز بندی پلیکا به چه صورت است؟

سایز لوله های فاضلابی, هواکشی, استخری و کشاورزی بر حسب میلیمتر بوده و از قطر میلیمتر شروع تا سایزهای 600 میلیمتر نیز میرسد. اما به شکل عمده از سایز 20 تا 63 در درین تجهیزات برودتی مانند کولر گازی و داکت اسپلیت, سایز 40 تا 75 لوله کشی استخر, سایز 63 تا 160 لوله کشی فاضلاب, سایز 110 تا 400 کشاورزی استفاده میشود. دیگر سایزها نیز مصارف صنعتی و خاصی دارند. سایز 20 , 25 , 32 , 40 , 50 , 63 , 75 , 90 , 110 , 125 , 160 , 200 , 250 , 315 , 400 , 600 از قطرهای موجود اتصالات پلیکا هستند که البته در سایزهای بالا به ندرت و به صورت سفارشی و بعضا دست ساز تولید و استفاده میشود.

 

انواع تبدیل لوله پلیکا

تبدیل های لوله پلیکا از اتصالاتی هستند که برای تغییر سایز کاربرد دارند. تبدیل های لوله پلیکا به دو دسته تبدیل هم مرکز و تبدیل غیر هم مرکز یا کج استفاده میکنند. در سیستم لوله کشی فاضلاب و بخش های دیگر معمولا از تبدیل های غیر هم مرکز استفاد میکنند. البته از لحاظ کارایی تفاوت خاصی بین این دو وجود نداشته و برای ایجاد تکیه گاه استفاده از تبدیل غیرهم مرکز در لوله کشی فاضلاب بهتر است.

تبدیل 10 در 6 یا 63*110 , تبدیل 10 در 8 یا 90*110 و تبدیل 12 به 10 یا 110*125 از پرمصرف ترین اتصالات لوله پلیکا هستند. تبدیل 6 در 4 , 6 در 5 , 7 در 6 , 12 به 8 نیز به ندرت در لوله کشی کاربرد دارند. تبدیل های دیگر هم با یک سایز پایین تر یا نهایت دو سایز پایین تر از خود تولید میشوند. تبدیل 10 به 15 و 12 به 15 نیز برای هواکش و فاضلاب به ندرت استفاده هایی دارند. برای مشاهده با کیفیت ترین لوله و اتصالات لوله میتوانید به لیست قیمت لوله پلیکا گلپایگان مراجعه کنید.

 

معرفی انواع اتصالات لوله پلیکا از لحاظ مدل

در سال های خیر ابداعاتی در زمینه تولید اتصالات با کیفیت به وجود آمده است. اتصالات چند سرکوپله , اتصالات فیت و بوشن تعمیری از جمله این اتصالات هستند.

زانو دو سرکوپله و سه راهی سه سرکوپله اتصالاتی هستند که در همه سرهای خود سوکت دارند. معمولا لوله کشی فاضلاب با پلیکا به این صورت انجام میشود که لوله یا اتصالی که قصد تخلیه آب به لوله اتصالات دیگر را دارد, به صورت نر وارد قسمت مادگی میشوند. این مساله باعث میشود که سیستم لوله کشی فاضلاب به صورت دایرکت انجام شده و فاضلاب به اصطلاح پس نزند. با این شیوه حتی در صورت فاسد شدن چسب پس از چند سال, لوله کشی فاضلاب آسیب نمی بیند. اما با ابداع اتصالات چند سرکوپله میتوان لوله ها را بدون نیاز به گرم و سوکت کردن, با این اتصالات به یکدیگر متصل کرد.

اتصالات دیگر هم در سال های اخیر به بازار وارد شده که در قسمت اتصال لوله , اتصالات دارای دو لبه هستند و لوله بین  این دو لبه قرار میگیرد. این اتصالات توسط شرکت پارس پلاست زنده رود به بازار عرضه شده و برای مشاهده انواع آن میتوانید به لیست قیمت پارس پلاست مراجعه کنید.

بوشن تعمیری نیز در سال گذشته توسط لوله اتصالات پلیکا گلپایگان ابداع و وارد بازار شده و یک بوشن یا کوپلینگ برای نقاطی از لوله کشی فاضلاب است, که لوله ها داخل کار بوده و امکان اتصال دو سر لوله وجود نداشته, این اتصال از بخش جانبی یک لولا داشته و از کنار لوله های, هم سایز با چسب هر دو را پوشش داده و آب بندی میکند.

 

رابط لوله پلیکا چیست؟

کوپلینگ, بوشن یا رابط از اتصالات نسبتا کاربردی لوله پلیکا هستند که برای متصل کردن دو لوله هم سایز به یکدیگر استفاده میشوند. با این نوع اتصالات دیگر نیازی به داغ کردن و ایجاد سوکت روی لوله نیست. از جمله با کیفیت ترین برندهای تولید کننده لوله اتصالات پلیکا داراکار است. برای مشاهده لیست قیمت داراکار روی لینک کلیک کنید.

 

زانوی لوله پلیکا چیست؟

زانوی لوله پلیکا مانند دیگر اقسام زانو یک اتصال برای تغییر جهت مسیر لوله کشی است و در دو نوع زانو 45 و 90 درجه تولید و استفاده میشود. استفاده از زانوی 45 در لوله کشی فاضلاب به دلیل این است که جریان فاضلاب را بهبود بخشیده و کاربرد آن بیشتر در فاضلاب کشی است. اما در لوله کشی هواکش فقط بایستی از زانوی 90 درجه استفاده شود.

 

انواع سه راهی پلیکا

انواع سه راهی لوله پلیکا برای انشعاب گیری کاربرد دارند. در صورتی که سه سر لوله ها یکسان باشد از سه راهی مساوی استفاده میشود. در لوله کشی فاضلاب برای بهبود و تسریع حرکت فاضلاب و جلوگیری از ته نشین شدن رسوبات بهتر است از سه راهی 45 درجه استفاده شود. در فاضلاب کشی سعی میشود که کمتر از اتصالات و سه راهی 90 درجه پلیکا استفاده شود. 

در صورتیکه انشعاب گیری با تغییر سایز همراه باشد, معمولا از سه راهی تبدیل استفاده میشود. سه راهی 10 در 6 یا 63*110 از پرمصرف ترین اتصالات لوله پلیکا محسوب میشوند. این اتصال برای انشعاب کفشور کف حمام و سرویس بهداشتی, آشپزخانه و دیگر کفشورهای با نمره 63 کاربرد فراوانی دارد.

برای خرید عمده و استعلام قیمت انواع اتصالات لوله پلیکا با فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar