آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی و اتو

آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی و اتو

آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی و اتو

آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی و اتو
فهرست مطالب

آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید

در این نوشته به آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید خواهیم پرداخت. لوله های تک لایه پلیمری که امروزه در انواع لوله کشی ساختمان از لوله کشی آب سرد و گرم , لوله کشی پکیج, لوله کشی درین, لوله کشی باد و هوا,لوله کشی استخر و دیگر صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند از جنس پلیمری های پلی پروپیلن PPRC بوده و به دلیل قیمت مناسب, اجرای آسان و حمل و نقل راحت, تقاضای بسیار زیادی در بازار دارند. عدم تاثیر این لوله ها بر روی رنگ و مزه آب بهداشتی و همچنین عدم واکنش شیمیایی با دیگر سیالات از ویژگی های لوله سفید پلاستیکی هستند.

گستردگی استفاده از این لوله باعث شده است که برندهای مختلفی از این لوله ها در بازار عرضه شده, که میتوان به لوله آذین, نیک بسپار, یزد بسپار, سپاهان, بیست بسپار,چابهار نام برد. کیفیت و قیمت لوله آذین باعث شده است که این کارخانه تولیدی پرفروش ترین برند در بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی شود. البته قیمت و کیفیت برندهای دیگر نیز تقریبا قابل رقابت با آذین لوله سپاهان هستند اما به دلایل مختلفی از جمله استراتژی فروش و وجود نمایندگی های مختلف موجب شده که حتی برخی  لوله های سفید را با نام آذین لوله بشناسند.

قبل از آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید بایستی به این نکته اشاره کنیم, که برای اجرای لوله کشی تک لایه یا سفید پلیمری اتویی بایستی کلیه اصول لوله کشی ساختمان از قبیل سایزبندی, انتخاب اتصالات مناسب, عبور لوله ها از بهترین مسیر ممکن, عدم فشار به لوله و اتصالات, مهار لوله کشی و بست کاری مناسب بایستی رعایت شده و در پایان کار لوله کشی, تست آب بندی انجام شود.

 

آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید

برای اتصال دادن لوله و اتصالات پلاستیکی به یک اتوی لوله کشی مخصوص اینکار نیاز است. اتویی لوله کشی از یک یا دو المنت تشکیل شده با برق کار میکند. قبل از شروع لوله کشی لازم است که اتوی لوله کشی را به برق زده و دکمه اتو را روشن کنیم, تا المنت ها داغ شده و قابلیت جوش دادن اتصالات را داشته باشند.

 

پارچه یا لقمه اتو لوله کشی پلاستیکی

پیش از اینکه اتوی لوله کشی را به برق بزنید, بایستی بسته به سایز لوله کشی, لقمه یا پارچه مناسب قطر لوله روی اتو نصب شود. مثلا اگر سایز لوله کشی شما قطر 20 است, بایستی پارچه اتوی سایز 20 روی آن سوار شود. لقمه یا پارچه اتو از دو قطعه تشکیل شده که توسط یک پیچ و مهره به طرفین المنت اتو نصب میشود. جنس پارچه های اتو لوله پلاستیکی از فلزات سبکی مانند آلومینیوم بوده که با ماده تفلون روکش شده اند. آبکاری تفلون پارچه ها برای این است که هنگام داغ کردن لوله و اتصالات, به پلاستیک های آب ذوب شده بر اثر حرارات به اتو نچسبند. در هنگام کار با اتو لوله کشی بایستی مراقب باشید تا پارچه های اتو صدمه نبینند, چرا که روکش تفلونی آن در برابر ضربات فیزیکی بسیار آسیب پذیر هستند. 

از نکات مهم در آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید این است, که برای جلوگیری از تعویض مکرر پارچه های اتو, ابتدا تمام جوش های مربوط به یک سایز را انجام داده و سپس به سراغ قطر بعدی بروید. این روش باعث میشود, که سرعت کار لوله کشی با لوله سفید افزایش پیدا کند. یک سمت پارچه اتو لوله کشی نر و یک سمت دیگر آن ماده است.

 

آموزش جوش لوله سفید

هر سایز لوله و اتصالات به همسایز خود جوش داده میشوند. برای متصل کردن, یک لوله به یک اتصال پلاستیکی, یک لوله پلاستیکی به یک لوله پلاستیکی دیگر, و یک اتصال پلاستیکی به یک اتصال پلاستیکی دیگر, بایستی یکی از طرفین نر و یکی از طرفین مادگی باشد. یعنی شما نمیتوانید یک لوله و اتصالات که مانند یکدیگر باشند,را به هم وصل کنید. به عنوان مثال برای وصل کردن دو لوله پلاستیکی به هم بایستی از یک بوشن ساده استفاده کنید.

قبل از جوش دادن لوله و اتصالات بابستی لوله ها دقیق با قیچی لوله کشی به صورت صاف بریده شده و اتصال صحیح انتخاب شود. بعد از تنظیم درجه حرارت اتو لوله کشی طرفین را به لقمه ها فرو کرده و در حدود 5 تا 10 ثانیه نگه داشته و فورا خارج کرده و طرفین را به هم فرو میکنید. 

بعد از جوش دادن طرفین به دلیل اینکه ذوب شدن سطح لوله اتصالات ممکن است, موجب مسدود شدن مسیر جریان آب شود, بهتر است داخل لوله را نگاهی انداخته و یا توسط یک پیچ گوشتی یا جسم نوک تیز داخل لوله از زایده های حاصل از جوش دادن اتو تمیز شود.

 

تنظیم درجه حرارت اتو لوله کشی

تظنیم درجه حرارت اتو لوله کشی بین دمای 200 تا 300 درجه قرار میگیرد. در هنگام اتو کردن و داغ کردن لوله ها یک لایه از داخل اتصال ماده و یک لایه از بیرون اتصال یا لوله نیر ذوب شده و با تلفیق این دو بخش کار جوش دادن لوله انجام میشود. از نکات مهم در آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید درجه اتو لوله کشی است که البته ممکن است در هر اتو و برند لوله و اتصالاتی نیز متفاوت بوده و بهتر است ابتدا یک قلق گیری انجام شود. هیچ فرقی بین اتو لوله سبز و سفید نیز وجود ندارد.

اما معمولا برای سایزهای 20 , 25 و 32 تحرارت اتو روی 250 درجه تنظیم شده و در صورت کم و زیاد بودن جوش اول میتوانید, درجه حرارت را کم و زیاد کنید. در ادامه جدول درجه حرارت اتو لوله کشی را به صورت استاندارد مشاهده میکنید. 

سایز لوله به میلی متر عمق جوش به میلیمتر مدت زمان جوش دادن لوله و اتصالات به ثانیه زمان نگهداشتن لوله و اتصالات بعد از جوش دادن طرفین ثانیه زمان لازم برای خنک شدن جوش به ثانیه
20 14 5 4 3
25 16 7 4 3
32 18 8 4 4
40 20 13 6 4
50 24 18 6 5
63 28 24 6 6
75 31 30 10 8
90 36 40 10 8
110 42 50 15 10

 

نکات مهم در آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی

  • قبل از انجام جوش دادن سطح لوله و اتصالات را تمیز کنید. 
  • لوله و اتصالات نباید خیس و مرطوب باشند.
  • از قرار دادن اتو لوله کشی داغ شده روی نقاط خیس و مرطوب خودداری کنید.
  • از گذاشتن اتو روی لوله و اتصالات وسایل پلاستیکی بر  حذر باشید.
  • پارچه های اتو را قبل از جوش دادن تمیز کنید.
  • بعد از جوش دادن مسیر محل جوش را چک کرده و از باز بودن آنها مطمین شوید.
  • هرچقدر سایز لوله بیشتر باشد, عمق جوش و مدت زمان جوش دادن لوله سفید یا سیز بیشتر است.
  • حدالمقدور سعی شود از لوله و اتصالات با یک برند استفاده شده و سعی کنید از اتصالات سبز استفاده نشود.
  • از خم کردن و  وارد کردن فشار به لوله اجتناب کنید و در لوله کشی روکار, با بست لوله کشی را محکم کنید.
  • در لوله کشی روکار برای نصب شیرآلات و دیگر تجهیزات از اتصالات یک سرفلز بست دار استفاده کنید.
  • سعی کنید از کمترین تعداد اتصالات و کوتاه ترین مسیر برای لوله کشی استفاده کنید.

 

چسباندن لوله سبز بدون اتو

آموزش چسباندن لوله سفید بدون اتو,شاید کار خیلی استاندارد و رایجی نباشد, اما برخی مواقع به دلیل قطع شدن برق یا عدم دسترسی به برق, عدم دسترسی با اتو لوله کشی و یا خراب شدن ناگهانی اتو نیاز باشد که چند سر جوش را که نیاز مبرم داریم, با این روش انجام دهیم. برای جسباندن لوله سیز یا لوله سفید به پارچه های اتو نیاز داریم. برای جوش دادن و لوله کشی با لوله سفید در این روش, لقمه ها را به یکدیگر متصل کرده و روی شعله مستقیم آتش قرار میدهیم, با سرخ شدن لقمه ها, میتوان طرفین را به داخل پارچه های داغ شده فشرده و کار لوله کشی با لوله سفید را در حد چند سر انجام داد. انجام اینکار احتمالا به پارچه ها, صدمه زده اما این آموزش برای مواقع اضظراری بوده و از فوت و فن های لوله کشی محسوب میشود.

 

اتصالات لوله کشی با لوله سفید

سایز لوله و اتصالات در قطرهای 110,90,75,63,50,40,32,25,20 بوده و به همین تناسب اتصالات مختلفی وجود دارند. معمولا در لوله کشی ساختمان مصرف لوله 20 نسبت به سایزهای دیگر بیشتر است. هر چقدر که سایزبندی افزایش پیدا میکیند میزان مصرف کمتر شده و معمولا قطرهای بیشتر برای استفاده در رایزرها و لوله اصلی استفاده میشوند.

به غیر از لوله زانوی ساده دو سرجوش, سه راهی ساده, بوشن ساده, زانوی یک سر دنده,زانو یک سرمغزی, بوشن داخل دنده, بوشن مغزی دار برنجی, تبدیل, سه راهی تبدیل,مهره ماسوره دو سرجوش تمام پلاستیکی, مهره ماسوره یکسردنده, شیر فلکه و شیر گازی مغزی برنجی, پل , کپ حوشی, درچوش رزوه دار, لوله خمدار, زانو بوشن فلز دوقلو, شابلون شیر مخلوط و شابلون رادیاتور از اتصالات لوله های پلاستیکی هستند, که بسته نیاز برخی از آنها تماما از جنس پلاستیکی و بعضا یک سر پلاستکی و یک برنجی هستند. قیمت اتصالاتی که فلز برنج در آنها استفاده شده بسیار بیشتر از اتصالات تمام پلاستیکی هستند. 

برای لوله کشی روکار عموما از قطر 20 و نهایتا 25 استفاده میشود. در آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید بایستی به اینکه نکته توجه کنید که جوش دادن قطرهای سایز بالا نیاز به اتوهای قوی تر و حرفه تر است. چرا که اتوهای معمولی قدرت ذوب کردن عمیق لوله های قطور را نداشته و کار جوش لوله را به صورت ناقص انجام میدهند. در سایزهای بالا برای جوش دادن لوله اتصالات هم به نیروی بیشتر و هم به دمای بیشتری برای عمق دادن به جوش نیاز داریم.

 

قیمت لوله کشی ساختمان با لوله سفید

یادگیری و آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید این حسن را دارد, که با توجه به قیمت مناسب لوله و اتصالات سفید,بتوانید به راحتی هزینه های اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان را کاهش دهید. در حال حاضر قیمت هر شاخه لوله آب پلاستیکی سایز 20 در حدود 100 هزار تومان یعنی در حدود متری 25000 هزار تومان است, معمولا دربرآورد اجرای لوله کشی بایستی هزینه خرید لوله در 2 ضرب شود. یعنی اگر شما 10 شاخه لوله قطر 20 یا 1/2 نیاز داشته باشد, هزینه خرید لوله 1 میلیون تومان و مخارج خرید اتصالات نیز در حدود 1 میلیون تومان شده که در مجموع به حدود 2 میلیون تومان لوله اتصالات سفید پلاستیکی نیاز دارد.

 

آموزش لوله کشی پلاستیکی pdf

در فایل زیر به تفصیل راجع به لوله های پلی پروپیلن, اتصالات پلی پروپلین, نحوه جوش دادن لوله و فیتنگ ها توضیحاتی داده شده است. امیدواریم که این مقاله آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید بتواند اطلاعات شما در زمینه لوله کشی بهبود داده باشد.

آموزش لوله کشی پلاستیکی pdf

4.5/5 - (4 امتیاز)
pipebazar
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *