نحوه اجرا و راه اندازی سیستم گرمایش از کف

نحوه اجرای و راه اندازی سیستم گرمایش از کف

نحوه اجرای و راه اندازی سیستم گرمایش از کف

نحوه اجرای و راه اندازی سیستم گرمایش از کف
فهرست مطالب

گرمایش از کف یک سیستم حرارتی است که در آن از کف محیط گرما توسط پخش کننده های گرمایشی محیط را گرم کرده و به دلیل اینکه هوای گرم سبک تر از هوای سرد است, باعث میشود که حرارت دایما از کمترین ارتفاع در کف به سمت بالا سوق پیدا کرده و از طرفی به علت اینکه تقریبا در کلیه سطوح محیط اجرا میشود, کل محیط را به شکل یکنواخت گرم میکند. در حال حاضر سیستم گرمایش از کف به اشکال مختلفی اجرا شده که در ادامه به آنها میپردازیم. اولین بار سیستم گرمایش از کف در برخی نقاط اروپا در اوایل قرن 19 میلادی به صورت پراکنده اجرا میشد که به دلیل اینکه لوله های مورد استفاده در آن , از جنس لوله های فلزی بوده, آنطور که باید و شاید, کارایی نداشت, تا اینکه در دو دهه اخیر با پیشرفت های تکنولوژی در همه عرضه های عایق بندی, لوله اتصالات و سیستم های توزیع و پمپاژ این سیستم به صورت علمی و فنی فراگیر شده و در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا و ایران در حال اجرا و استفاده است.

 

انواع سیستم گرمایش از کف

  1. گرمایش از کف با استفاده از آب گرم
  2. گرمایش از کف برقی با استفاده از پدهای الکتریکی
  3. گرمایش از کف توسط هوای گرم 

هر یک از روش های فوق دارای مزایای و معایبی هستند که با توجه به شرایط محیطی قابل اجرا و استفاده میباشند. اما ار آنجا که در کل دنیا سیستم های گرمایشی عموما با آب داغ کار میکنند, استفاده از گرمایش کف آبی یا هیدرولیک رواج بسیار بیشتری دارد. موتورخانه شوفاژ مرکزی و پکیج از پیش نیازهای سیستم گرمایش از کف آبی هستند که در اغلب ساختمان های کشور وجود داشته و در واقع گرمایش از کف به عنوان جایگزین رادیاتور در ساختمان ها اجرا میشود.

سیستم برقی با توجه به قیمت و هزینه بالای برق و الکتریسته کمتر استفاده شد و بیشتر برای مناطقی که دسترسی به گاز وجود نداشته و انرژی برق در دسترس تر است, استفاده میشود. استفاده از پدهای برقی به عنوان سیستم ذوب یخ در اماکنی مانند رمپ پارکینگ ها و یا نقاطی که احتمال یخ زدگی وجود دارد, یک ایده خوب به شمار میرود. گرمایش از کف توسط هوای گرم نیز به دلیل نیاز به موتورخانه های خاص به ندرت اجرا میشود.

 

نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف

مراحل راه اندازی سیستم گرمایش از کف به طور خلاصه به ترتیب زیر است:

  1. طراحی و محاسبات گرمایش کف
  2. تهیه لوازم و تجهیزات 
  3. جانمایی و نصب جعبه کلکتور
  4. اجرای عایق بندی و نصب فوم 
  5. اجرای لوله کشی گرمایش کف
  6. نصب کلکتور, تجهیزات و شرآلات کلکتور
  7. اتصال و سربندی لوله ها به کلکتور و مولد گرمایشی
  8. راه اندازی و تست سیستم گرمایش از کف

که البته این مورد آخری معمولا بعد از نصب پکیج و راه اندازی موتورخانه شوفاژ صورت میگیرد. هر یک از مراحل فوق دارای جزییات خاصی بوده و با توجه به شرایط محیط, سلیقه مجری و انتخاب کارفرما ممکن است, تفاوت هایی در نحوه اجرای و انتخاب تجهیزات داشته باشد. 

 

طراحی و محاسبات گرمایش از کف

در طراحی این سیستم گرمایشی باستی متراژ و محل نصب کلکتور را مشخص کنیم. متراژ اجرایی بسته به شرایط و انتخاب در اماکن مسکونی شامل سالن, هال پذیرایی, اتاق خواب بوده و معمولا در آشپزخانه و سرویس های بهداشتی اجرا نمیشود. محل نصب کلکتور نیز با توجه به سیستم گرمایشی نزدیک ترین نقطه به پکیج یا ورودی رفت و برگشت شوفاژ موتورخانه انتخاب میشود. اصولا بالکن, تراس و آشپزخانه بهترین نقاط برای نصب جعبه کلکتور هستند. جعبه کلکتور بایستی در دسترس کامل بوده و برای باز و بسته کردن و کنترل شیرآلات سهولت داشته باشد.

بعد از انتخاب محل نصب جعبه کلکتور, محاسبات متراژ و تقسیم بندی و طراحی توزیع سیسیتم حرارتی را شروع میکنیم.

 

محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف

در این نوع محاسبه بایستی محیط را به زون یا قسمت های مختلفی تقسیم بندی کنیم. معمولا هر اتاق خواب یک زون محسوب شده و سالن یا محیط های بزرگتر به زون های 25 تا 30 متری بخش بندی میشود. حدود لوله به کار رفته در هر زون بایستی بین 85 تا 95 متر لوله سایز 16 باشد.از آنجا که ممکن است فاصله اتاق خواب یا سالن تا کلکتور زیاد باشد, بایستی متراژ لوله کشی از کلکتور رفت تا کلکتور برگشت حساب شود. اصولا بایستی طوری محاسبه متراژ لوله کشی گرمایش از کف انجام شود که درهر متر مربع 4 متر طول لوله و حداکثر 5 متر مصرف شود. 

 

تهیه لوازم و تجهیزات

برای اینکار سلیقه مجری و قدرت مالی کارفرما بسیار اثرگذار است. برای آشنایی با لیست قیمت لوازم گرمایش از کف روی لینک کلیک کنید. عایق فوم, لوله , کلکتور,جعبه کلکتور, مش, بست ریلی, بست خاردار, شیر کلکتور, بست کلکتور, درپوش کلکتور, پمپ گرمایش از کف, ترموستات گرمایش از کف از مهمترین اقلام گرمایش از کف هستند که البته در بسیاری موارد ممکن است ,به پمپ یا ترموستات نیازی نداشته باشیم. 

انتخاب انواع فوم گرمایش از کف نیز بستگی به تجربه مجری کار دارد و هر تاسیسات کاری با یک نوع فوم خاص راحت تر است. برای استعلام قیمت و تهیه لوازم گرمایش از کف به فروشگاه پایپ بازار نمایندگی نیوپایپ و نمایندگی سوپرپایپ مراجعه کنید.

 

نصب جعبه کلکتور

جعبه کلکتور یک باکس فلزی یا پلیمری است که در ابعاد مختلفی از 45 در 45 تا 65 در 135 تولید شده و به تناسب طول کلکتور انتخاب و نصب میشود. در داخل این جعبه , کلکتور و تجهیزات آن نصب شده و این جعبه بایستی داخل دیوار جانمایی شده و توسط پیچ و مصالح ساختمانی داخل کار تعبیه شود. با توجه به شرایط ممکن است, نصب جعبه کلکتور مدتی پیش از اجرای کار انجام شود. در صورت نیاز میتوانید به انتخاب انواع جعبه کلکتور به لیست قیمت نیوپایپ مراجعه کنید.

 

نصب فوم و عایق 

فوم و عایق گرمایش از کف از مهمترین بخش های اجرای سیستم گرمایش از کف هستند. فوم های گرمایش از کف از هر نوعی که باشند, ضخامت خاصی داشته و با توجه به محدودیت های کف سازی بایستی ضخامت مناسب انتخاب شود. قیمت فوم شانه تخمه مرغی گرمایش از کف از همه انواع فوم های متالایز و XPE بیشتر است, اما فوم با کیفیتی بوده و استفاده از آن در حال حاضر نسبت با دیگر انواع فوم ها رایج تر است.

 

اجرای لوله کشی گرمایش از کف

لوله های 16 پنج لایه بهترین نوع لوله گرمایش از کف هستند. لوله سوپرپایپ, لوله نیوپایپ و لوله بهتراشان بهترین لوله های پنج لایه برای اجرای کار هستند. این لوله کشی در هر زون, از کلکتور رفت شروع شده و به فاصله 20 سانیتمتر به صورت مدارهایی به مرکز مستطیل و مربع رسیده و لوله برگشت از همان نقطه وسط از میان لوله های رفت به کلکتور برگشت میرسد. طول استاندارد این لوله ها بایستی 90 متر باشد. بعد از چرخاندن لوله ها, بایستی روی فوم توسط بست های خاردار یا ریلی تحکیم شوند.

 

نصب کلکتور و تجهیزات

هر سیستم گرمایش از کف دو عدد کلکتور رفت و برگشت دارد. تعداد سوراخ هر کلکتور به تعداد زون های تقسیم بندی شده است. روی هر سوراخ کلکتور یک شیر قرار گرفته که توسط اتصال روی شیر به لوله ها متصل میشود. کلکتورها توسط بست های مخصوص بر روی جعبه کلکتور مجکم میشوند. ابتدا کلکتور توسط یک شیر کنترل شده و انتهای آن توسط درپوش یا شیر هواگیری مسدود میشود.

بعد از نصب کلکتور و لوله های ورودی خروجی به کلکتور, بایستی یک تست آب بندی انجام شود.  تست نهایی در آینده با نصب سیستم پکیج یا موتورخانه  انجام میشود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar