مهره ماسوره طلایی چیست؟

مهره ماسوره طلایی چیست

مهره ماسوره طلایی چیست + کاربرد + قیمت + لیست تولید کننده

مهره ماسوره طلایی چیست
فهرست مطالب

مهره ماسوره طلایی چیست؟

مهره ماسوره طلایی, ماسوره طلایی یا مهره ماسوره پارس یک اتصال فلزی است که در سال های اخیر توسط تولیدکنندگان ایرانی ابداع و نوآوری شده است. 

 مهره ماسوره طلایی شامل سه قطعه است. دو قطعه از آن فلزی و یک قطعه لاستیکی بوده و قطعه ایجاد دنده ماسوره به ادامه لوله کشی متصل شده , قطعه فلزی انتهایی به سمت لوله کشی معیوب و واشر لاستیکی کار آب بندی در بین این دو اتصال فلزی قرار میگیرد. برای تثبیت و محکم تر کردن ماسوره طلایی, مهره انتهایی توسط دو عدد پیچ آلن خور به لوله معیوب متصل میشود. دنده ماسوره که ادامه لوله کشی با آن انجام میشود, دنده از داخل است.

 

روش بستن مهره ماسوره طلایی

برای نصب مهره ماسوره طلایی, ایجاد دنده و ادامه لوله کشی ابتدا بایستی لوله معیوب را دقیقا صاف برش داده و احتمال به دلیل کهنگی روی آنرا با برس سیمی و سمباده صاف کرد. صاف کردن سطح خارجی لوله به این دلیل ضروری است که واشر دقیقا فیت لوله شده و کار آب بندی را انجام دهد. 

اگر لوله خیلی ضعیف و زنگ زده باشد, برای جلوگیری از نشتی مجدد, بهتر است تا جایی که لوله سالم و قوی تری وجود دارد, برش بخورد. با این وجود اگر حس کردید که لوله مذکور توانایی تحمل کمی دارد, بهتر است با کمی رنگ یا ضدزنگ پوشش داده شود.

بعد از آماده کردن لوله معیوب, مهره انتهایی ماسوره طلایی را روی لوله قرار داده و واشر لاستیکی را لب به لب یا کمی داخل تر از لوله نصب می کنیم. سپس ماسوره دنده دار را روی لوله بسته و به مهره متصل میکنیم. اگر کلیه موارد را صحیح انجام داده باشید, نصب مهره ماسوره انجام شده و بایستی ادامه لوله کشی را انجام دهید. برای ادامه لوله کشی میتوانید از بوشن مغزی لوله آذین , اتصالات کوپلی و پرسی لوله نیوپایپ و یا مغزی و اتصالات گالوانیزه استفاده کنید. 

 

مهره ماسوره طلایی

 

کاربردهای مهره ماسوره طلایی

وطیفه مهره ماسور طلایی ایجاد دنده و رزوه در نقاطی از لوله کشی ساختمان است که امکان حدیده کردن, جوش دادن سردنده و دسترسی به ابزارآلات برای ایجاد دنده در لوله های معیوب وجود ندارد. از این رو کاربرد مهره ماسوره طلایی معمولا در مورد لوله های فلزی بوده و استفاده آنها در لوله های پلیمری صحیح نیست.

این اتصال منحصر به فرد, فقط برای تعمیرات لوله کشی آب و شوفاژ و تنها در نقاط خاصی کاربرد داشته و به هیچ عنوان نمی توان برای تعمیرات لوله کشی گاز و لوله کشی هایی که فشار بالایی دارند, استفاده شود. مهره ماسوره طلایی از لوله های فولادی یا لوله گاز و یا به روش ریخته گری تولید شده و دارای سه قطعه است.

ایجاد رزوه در لوله گالوانیزه و درست کردن دنده برای لوله شوفاژ بیشترین کاربرد مهره ماسوره طلایی محسوب میشود.

مهره ماسوره فقط برای لوله های معیوب فلزی ایجاد دنده کرده و امکان وصل شدن به لوله های پلاستیکی و اتصالات فلزی را ندارد. اتصال مهره ماسوره به لوله های پلاستیکی و اتصالات فلزی فقط از سر ماسوره امکان پذیر است. به غیر از استاندارد نبودن, با توجه به قیمت لوله گاز , استفاده از مهره ماسوره طلایی در لوله کشی گاز توجیه اقتصادی ندارد.

 

قیمت مهره ماسوره طلایی

مهره ماسوره طلایی در سایزهای 11/2,11/4,1,3/4,1/2 و 2 اینچ تولید و استفاده میشود. قیمت مهره ماسوره طلایی به سایز, کیفیت و میزان خرید شما بستگی دارد.

در خرده فروشی قیمت مهره ماسوره طلایی سایز 1/2 بین 100 تا 120 هزار تومان, قیمت ماسوره طلایی سایز 3/4 بین 120 تا140, 1 اینچ بین 140 تا 160 , 11/4 در حدود 180 هزار تومان, 11/2 بین 170 تا 190 و 2 اینچ در حدود 200 تا 250 هزار تومان است.

قیمت عمده فروشی مهره ماسوره طلایی بین 20 تا 30 درصد از ارقام فوق پایین تر است. مهره ماسوره های فولادی کیفیت بالاتر و قیمت بیشتری نسبت به مهره ماسوره های ریختگی دارند.

 

تولید کننده مهره ماسوره طلایی

تولید کننده مهره ماسوره طلایی که برند یا مارک خاصی داشته باشد, وجود نداشته و میتوان گفت که این قطعه نمونه خارجی ندارد. این نوع فیتینگ لوله کشی فقط در ایران و در کارگاه های خاص تراشکاری و ریخته گری تولید شده و با توجه به این مساله میتوان گفت که هیچ ضمانتی در مورد کاربرد آن وجود ندارد. استفاده از آن بنا به صلاحدید مجری و کارفرما بوده و به همین دلیل در هر جایی نمیتوان از آن استفاده کرد.

تولیدکنندگان مهره طلایی یا مهره پارس بیشتر در تهران و اصفهان بوده و بسته بندی آن در کیسه های 50 و 100 عددی به بالاست. وزن و ضخامت مهره ماسوره طلایی , کیفیت واشر و نوع تولید تاثیر مستقیمی بر قیمت مهره ماسوره طلایی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar