قیمت لوله کشی گاز

قیمت لوله کشی گاز

قیمت لوله کشی گاز به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت لوله کشی گاز
فهرست مطالب

قیمت لوله کشی گاز به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت لوله کشی گاز همواره یکی از موارد بحث برانگیز برای مجریان, پیمانکاران و کارفرمایان محسوب میشود. به دلیل حساسیت های موجود در لوله کشی گاز, مخاطرات و مسولیت های لوله کشی گاز, نیاز به مهارت و شرایط اجرایی و عملیاتی معمولا دستمزد لوله کشی گاز نسبت به دیگر موارد اجرایی در ساختمان بیشتر است. 

البته این مساله دلیلی برای زیاده خواهی نبوده و فقط بایستی در کنار تلاش برای هزینه و قیمت های لوله کشی گاز به دنبال کیفیت لازم و مورد نیاز نیز باشیم.

لوله کشی گاز شامل دو بخش اجرایی و تعمیراتی میشود. برای اجرای لوله کشی گاز ساختمان های نوساز ابتدا بایستی با یک مجری دارای مجوز و تاییدیه توافق کرده و بعد از مراجعه به سازمان نظام مهندسی و معرفی مجری و ناظر کار اجرایی لوله کشی گاز شروع میشود. اصولا کار تعمیراتی به خصوص در رنج وسیع نیز به اجازه سازمان نظام مهندسی نیاز داشته و در صورت ایجاد تغییرات و اصلاح مسولیت آن,متوجه مجری و مالک خواهد بود.

لوله کشی گاز به دو شکل لوله کشی گاز خانگی و لوله کشی گاز صنعتی اجرا شده و لوله کشی گاز خانگی بسته به شرایط به دو شکل لوله کشی گاز توکار و لوله کشی گاز روکار اجرا میشود.

قیمت لوله کشی گاز شامل چه مواردی است؟

قیمت کلی و هزینه لوله کشی گاز شامل چند بخش مختلف است که بایستی تک تک آنها مورد بررسی کامل مجری و کارفرما قرار گرفته و در قرارداد لوله کشی گاز ذکر شود. این موارد به شرح زیر هستند:

  1. دستمزد اجرای لوله کشی گاز
  2. هزینه خرید لوله و اتصالات گاز خانگی
  3. مخارج خرید لوازم جانبی مانند شیرآلات گاز, انواع نوار عایق, رنگ و پرایمر, بست, الکترود, صفحه برش و…
  4. هزینه های اداری و رسمی مربوط به اخذ انشعاب, هزینه کنتور, رسم نقشه, نصب المک و ….

روش های محاسبه هزینه لوله کشی گاز 

هزینه لوله کشی گاز با چند روش مختلف بین پیمانکار و کارفرما یا مالک توافق میشوند.

  • اجرای لوله کشی گاز به صورت متری
  • اجرای لوله کشی گاز با توافق به ازای هر واحد آپارتمان
  • هزینه لوله کشی گاز با مصالح به صورت متری یا واحدی
  • لوله کشی گاز به صورت دستمزد روزانه
  • لوله کشی گاز به شکل کنترات کل پروژه 

موارد فوق بنا به وضعیت و نوع کار و پروژه و عرف انجام شده و به طور کلی با هر روشی که توافق میشود, بایستی در یک قرارداد مکتوب شده و هم جزییات کار و زمان بندی اجرا و هم زمان بندی پرداخت مشخص شود.

لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز

لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز یک معیار خوب برای تخمین قیمت و برآورد هزینه لوله کشی گاز محسوب میشود. البته در این لیست فقط اجرت و دستمزد لوله کشی گاز آمده و بنا به شرایط هر شهر و منطقه و حتی سطح کیفیت کار و تعهدات مجری, تا مقدار کمی با ارقام لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز متفاوت باشد. در ادامه لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز سال 1402 را مشاهده میکنید.

شرح خدمات لوله کشی گاز دستمزد لوله کشی گاز توکار دستمزد لوله کشی گاز روکار
از سایز1/2 تا 1 اینچ ( قیمت متری) 120 هزار تومان 130 هزار تومان
از سایز 11/4 تا 2 اینچ (قیمت متری) 160 هزار تومان 200 هزار تومان
از سایز 21/2 تا 3 اینچ(قیمت متری) 220 هزار تومان 280 هزار تومان
سایز 4 اینچ  320 هزار تومان 370 هزار تومان
دستمزد لوله کشی گاز هر واحد تا 100 متر آپارتمان(کنتور تجمیعی) 5 میلیون تومان 7 میلیون تومان
دستمزد لوله کشی گاز هر واحد تا 150 متر آپارتمان(کنتور مشترک) 7 میلیون تومان 8 میلیون تومان
دستمزد لوله کشی گاز هر واحد تا 100 متر کنتور مستقل 7 میلیون تومان 8 میلیون تومان
دستمزد نصب شیرآلات گاز 100-150 هزار تومان 100-150 هزار تومان
اجرت نصب بست و ساپورت 400 هزار تومان 500 هزار تومان

البته همانطور که گفته شد, معیار اصلی قیمت, قرارداد لوله کشی گاز بوده و ممکن است, بعضا شاهد کاهش یا افزایش نرخ های اعلامی با تعرفه فوق, از طرف برخی مجریان و پیمانکاران را شاهد باشیم. این قیمت ها تعرفه لوله کشی گاز خانگی بوده و موارد اجرایی لوله کشی گاز صنعتی و سایر موارد جوشکاری با قیمت های فوق متفاوت هستند.


لوله کشی گاز متری چند است؟

برخی از مشتریان برای حساب کتاب خود, اصرار بر این دارند که قیمت متری لوله کشی گار را بدانند. در پاسخ به سوال این عزیزان بایستی, توجه داشته باشید که قیمت متری لوله کشی گاز به طول کار هم بستگی دارد. بنابراین و با احترام به لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز , نبایستی اینطور تلقی شود که یک مجری برای یک کار خرده کاری مثلا تا 10 متر , دستمزد حدود 1 تا 1/5 میلیون تومانی دریافت کند, چرا که این دستمزد با توجه به سطح مهارت و مسولیتی که متوجه مجری میشود, به صرفه نبوده  و این قبیل کارها به صورت کنتراتی توافق میشود. اما برای روشنگری بایستی بدانید که نرخ های فوق برای متراژ بالای 100 متر طول بوده و هزینه عایق کاری, رنگ آمیزی, نصب شیرآلات و بست و ساپورت نیز جداگانه محاسبه و فاکتور میشود.

تعرفه لوله کشی گاز نظام مهندسی

تعرفه لوله کشی گاز نظام مهندسی سال 1402 شامل خدمات دیگر مانند هزینه انجام امور اداری,پیش نقشه و … هم بوده که به شرح زیر هستند.

پیگیری امور اداری هر واحد 1/700 میلیون تومان و به ازای هر واحد اضافه 340 هزار تومان.

  • طراحی و ترسیم پیش نقشه هر واحد 700 هزار تومان, نقشه ازپیلت 850 هزار تومان و نقشه اصلاحی نیز حدود 1 میلیون تومان.
  • طراحی و ساخت کلکتور به ازای هر واحد 600 هزار تومان.
  • دستمزد لوله کشی و رفع نشتی قطعی گاز بین 5 تا 7 میلیون تومان.
  • دستمزد لوله کشی گاز برای کنتور موقت بنایی 8 تا 10 میلیون تومان.
  • دستمزد لوله کشی گاز تجاری و مغازه 8 تا 10 میلیون تومان.

 

قیمت لوله کشی گاز با مصالح

قیمت لوله گاز گاز با مصالح برای افرادی که وقت کافی نداشته و ترجیح میدهند, که درگیر خرید لوله گاز و اتصالات مربوطه میشوند, بسیار مهم است.

به طور نرمال و میانگین معمولا هزینه خرید لوله اتصالات گاز خانگی با دستمزد آنها در یک سطح قیمتی و شاید کمی پایینتر برآورد شود. مثلا اگر اجرت لوله کشی گاز یک ساختمان 30 میلیون تومان شود, تقریبا بین 25 تا 30 میلیون تومان هزینه خرید لوله اتصالات , شیرآلات و دیگر لوازم گارکشی ساختمان میشود. البته این مساله به قیمت لوله گاز مورد استفاده نیز بستگی داشته و در صورتیکه از لوله های گاز گران قیمت استفاده شود, شاید این رقم از مبلغ دستمزد نیز بیشتر شود.

از آنجا که قیمت لوله مانیسمان نسبت به قیمت لوله درزدار بیشتر است, بایستی به این موارد نیز توجه شده و حتی برند لوله اتصالات و تجهیزات گارکشی نیز مشخص شود.

طبق مقررات سازمان نظام مهندسی, لوله کشی گاز توکار با لوله های مانیسمان یا لوله های api و اتصالات مانیسمان اجرا میشود. لوله کشی گاز روکار نیز با لوله اتصالات فوق و یا لوله اتصالات درزدار استاندارد انجام میشوند. قیمت لوله درزدار سپاهان که پرمصرف ترین لوله گاز محسوب میشود, نسبت به قیمت لوله api سپاهان حدودا 10 درصد و قیمت اتصالات گازی درزدار نسبت به اتصالات مانیسمان حدود 20 درصد ارزان تر هستند. قیمت لوله مانیسمان اهواز که بهترین لوله گاز در بازار داخلی محسوب میشود, تقریبا دو برابر لوله های گاز معمولی است.

قیمت لوله گاز 6 متری است, اما به غیر از لوله اتصالات, الکترود, شیرگازی, عایق, ضدزنگ و … نیز در لوله کشی گاز مصرف میشود که بایستی برای برآورد دقیق بایستی این لوازم نیز مدنظر قرار بگیرد.

شیرآلات گازی مورد استفاده نیز بایستی همگی استاندارد باشند. اما حتی در این مورد قیمت شیر گازی امین که گران قیمت ترین شیرگازی محسوب میشود, نسبت به قیمت شیر گازی های سبک موجود در بازار تقریبا 30 درصد گران تر بوده و همین جزییات میتواند بر کیفیت, هزینه و قیمت لوله کشی گاز با مصالح موثر باشد.

3.1/5 - (7 امتیاز)
pipebazar