نشت یابی و رفع نشتی لوله گاز

نشت یابی و رفع نشتی لوله گاز

نشت یابی و رفع نشتی لوله گاز

نشت یابی و رفع نشتی لوله گاز
فهرست مطالب

نشت یابی و رفع نشتی لوله گاز

نشتی یابی و رفع نشتی لوله گاز به دلیل شرایط خاص و مسولیتی که در لوله کشی گاز ساختمان وجود دارد, کار دقیق و حساسی محسوب میشود. 

به مشام رسیدن بوی گاز و وجود دایمی این بو میتواند باعث آزار روحی شده و باعث ایجاد استرس در بین ساکنین شده که اتفاقا این حس ترس در اینجا بسیار مفید است. چرا که ساکنین را به فکر پیدا کردن محل نشتی و رفع آن انداخته و از بروز خسارت های مالی و صدمات ناشی از گازگرفتگی و انفجار جلوگیری میکند. 

ورود گاز به هر محیطی اعم از مسکونی, تجاری , اداری و صنعتی میتواند به شکل خاموش باعث گاز گرفتگی و یا انفجار و آتش سوزی شود, به همین دلیل وجود حساسیت در مورد احساس بوی گاز لازم و ضروری است.

 

نشت یابی گاز به چه شکل است؟

احساس بوی گاز بسیاری را به این فکر می اندازد که لوله گاز سوارخ شده و گاز به محیط وارد شده است. اما به دلیل احساس بوی گاز علاوه بر نفوذ گاز به محیط میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد, که برخی از آنها به شرح زیر هستند.

  • سوراخ شدن شلنگ گاز لوازم گازسوز مانند بخاری, اجاق گاز , آبگرمکن, پکیج و…
  • نصب نادرست کوپلینگ, شرشلنگی, اتصالات و بست شلنگ های گاز
  • وجود مشکل در داخل وسایل گاز سوز
  • انسداد و گرفتگی یا آسیب دیدن بخاری لوازم گازسوز مانند موتورخانه, پکیج ,شومینه و آبگرمکن
  • بوی بد حاصل از سوخت ناقص لوازم گازسوز مانند شومینه و بخاری
  • نشتی از لوله های گاز به دلیل سوراخ شدن لوله کشی گاز یا اجرای غیر استاندارد

از آنجایی که هر یک از موارد بالا نیاز به یک بررسی تخصصی و کامل دارند, بهتر است که از یک متخصص نشت یابی گاز و لوله گاز کمک بگیرید, اما برای آشنایی و حصول اطمینان میتوان تک تک موارد فوق را بررسی کرد.

اولین کاری که در این شرایط میتوان انجام داد, باز کردن در و پنجره ها برای جلوگیری از تجمع گاز و جلوگیری از گازگرفتگی است. سپس شیر ورودی گاز آپارتمان یا محل را قطع کنید.

در صورتیکه با قطع کردن شیر ورودی گاز, بوی گاز کمتر یا قطع شد, تا حدی میتوان به نشتی داخلی لوله کشی,اتصالات یا لوازم گازسوز مطمین شد. 

بعد از انجام اینکار به سراغ تک تک لوازم گازسوز رفته و به صورت یک به یک شلنگ ها و اتصالات انشعاب هر وسیله را امتحان کنید. استفاده از فندک و کبریت در زمانی که بوی گاز کم شده و جریان گاز متصل است, یک راه حل مناسب برای تست نشتی شلنگ و اتصالات شیرگاز و لوازم گازسوز است, اما بایستی مراقب باشید و در و پنجره ها را باز گذاشته باشید. در صورتی که نشتی پیدا شد بایستی به فکر رفع عیب و تعویض شلنگ و لوازم معیوب باشید.

اجاق گاز, شومینه, بخاری, پکیج و آبگرمکن از جمله لوازم گازسوز رایج در منازل هستند. برای تست آنها بایستی کلیه شیرآلات و انشعابات اینها از دو سمت شیر و وسیله گازسوز بررسی شوند. 

در صورتیکه این لوازم گازسوز مشکلی نداشتند, بایستی به سراغ دودکش شومینه, پکیج, آبگرمکن و بخاری بروید. گرفتگی و انسداد دودکش به دلایل مختلفی مانند عدم وجود H دودکش در کنار نصب غیر استاندارد دودکش و وجود یک مانع در مسیر لوله دودکش میتواند مانع از خروج گاز از دودکش و پس زدن آن به داخل محیط شود. البته نصب نادرست لوله های دودکش و هوابند نبودن آنها نیز ممکن است, موجب درز گاز دودکش شود.

 

لیست قیمت اتصالات بنکن

 

نشت گاز از دودکش موتورخانه

با این وجود ممکن است که منشا بوی گاز وسایل گاز شما نبوده و نشتی از دودکش موتورخانه نیز یک مورد خاص است که در نشت یابی گاز بسیار اتفاق میفتد.

لوله دودکش موتورخانه از موتورخانه شروع شده و به صورت عمودی تا پشت بام ادامه پیدا میکند. گرفتگی لوله دودکش موتورخانه یا عدم نصب استاندارد آن میتواند باعث پس زدن گاز به داخل واحد ها شود. گرفتگی لوله دودکش موتورخانه نیز از جمله موارد امکان پذیر است. 

از دیگر احتمالات در مورد نشت گاز دودکش, نشت ساختمان و تکان خوردن لوله های دودکش بوده که به مرور باعث نشتی از دودکش میشود. این مساله بعضا باعث احساس شدید بوی گاز به برخی از طبقات و حتی ساختمان های مجاور نیز میشود. وجود سقف کاذب در ساختمان های امروزی باعث میشود که گاز به دلیل سبک بودن در این منطقه جمع شده و باعث گاز گرفتگی شود. 

اگر ساختمان شما موتورخانه دارد و احساس بوی گاز میکنید, قبل از بررسی هر چیزی بایستی این مساله را با خاموش کردن موتورخانه تست کنید. در صورت خرابی دودکش بایستی از یک دودکش ساز متخصص کمک بگیرید.

 

دستگاه تست نشتی گاز

دستگاه های نشت یابی لوله گاز که بیشتر در اختیار شرکت ملی گاز و آتش نشانی هسند, بیشتر وجود یا عدم وجود گاز و غلظت آنرا در هر نقطه نشان داده و به هیچ عنوان توانایی تشخیض نقطه دقیق نشتی را ندارند. 

به غیر از این نوع دستگاه های گران قیمت, برای تست نشتی لوله گاز میتوان با استفاده از ایجاد فشار و نصب فشارسنج در طول 24 ساعت اقدام به وجود یا عدم وجود نشتی لوله گاز را تشخیص داده و محل سوراخ و نشتی لوله گاز با این دستگاه قابل ردیابی نیست.

 

بررسی نشتی لوله گاز

نشتی لوله گاز بعد از بررسی همه موارد فوق آخرین احتمال است. اگر لوله کشی گاز شما روکار است, به راحتی میتوانید از روی شکل ظاهری و تست فندک این مورد را پیدا کنید. اما در مورد نشتی لوله گاز توکار, از آنجا که لوله کشی گاز توکار, معمولا با لوله مانیسمان یا لوله api سپاهان و سپنتا انجام شده و در حین اجرا کار گازکشی عایق کاری میشوند, احتمال نشتی گاز بسیار کم است.

 

نشتی لوله گاز توکار

برای نشت یابی لوله گاز توکار راه قطعی وجود نداشته و فقط به صورت آزمون و خطا میتوانید, نشتی لوله گاز را پیدا کنید. اگر طول کشی توکار کم باشد و مسیر آن پیچیده نباشد, میتوان با تخریب به دنبال آن گشت, اما به طور کلی این روش خیلی رایج نبوده و بهتر است که لوله کشی گاز روکار شده و از نو کار شود.

 

رفع نشتی لوله گاز

رفع نشتی لوله گاز به صورت استاندارد, بایستی با تعویض قسمت معیوب انجام شده و اگر به صورت نقطه ای باشد, با چند خال جوش تعمیر شود. برای رفع نشتی لوله گاز توکار بایستی محل نشتی تخریب شده و محل نشتی کاملا مشخص شود. بعد از انجام نشتی نیز بایستی تست هوابند شود. لوله درزدار سپاهان از بهترین نوع لوله برای تعویض لوله گاز روکار محسوب میشود.

 

استفاده از چسب نشتی لوله گاز مناسب است؟

استفاده از چسب نشتی لوله گاز بسیار خطرناک بوده و به هیچ وجه توصیه نمیشود. این چسب ها در واقع عایق لوله کشی گاز بوده و به هیچ عنوان برای جلوگیری از نفوذ گاز مناسب نیستند. در صورت مشاهده هر گونه روزنه و سوراخ روی لوله گاز بایستی فورا جریان گاز قطع شده و برای اینکه چگونه جلوی نشتی گاز را بگیریم, بایستی به فکر تعویض قطعه لوله یا اتصال با جوشکاری لوله گاز باشید.

pipebazar