انواع و نحوه عملکرد رگولاتور فشار چیست؟

انواع و نحوه عملکرد رگولاتور فشار چیست؟

انواع و نحوه عملکرد رگولاتور فشار چیست؟

انواع و نحوه عملکرد رگولاتور فشار چیست؟
فهرست مطالب

رگولاتور به عنوان یک وسیله، توانمند به دریافت فشار گاز ورودی با در نظر گرفتن سیستمهای مکانیکی داخلی می‌باشد و قادر است با تطابق به نیازهای مصرف‌کننده، گاز را با فشار کمتری منتقل کند.
رگولاتورها انواع مختلفی از نظر اندازه و فشار را در خود جای داده‌اند. با توجه به مکانیزم مورد استفاده، استفاده از رگولاتورها در محیط‌های باز توصیه می‌شود. برای محیط‌های بسته، از یک نوع خاص از رگولاتور به نام “بالانسر” بهره‌می‌بریم.

بالانسر، یک نوع رگولاتور ثانویه است که خود را مختص محیط‌های بسته می‌داند. این نوع رگولاتور بدون سیستم قطع بالا (شات اف)، سیستم قطع پایین، و همچنین ونت عمل می‌کند.
ونت، یک حالت خاص در رگولاتور است که به دلیل افزایش ناگهانی فشار گاز در شبکه، رگولاتور قادر به انجام وظیفه خود به درستی نمی‌باشد. در این شرایط، رگولاتور با تخلیه گاز به هوا به شکل ونت، از ورود گاز با فشار بالا به ساختمان جلوگیری می‌نماید.


انواع تنظیم‌کننده‌های فشار

بسته به تعداد مراحلی که برای بدست آوردن فشار کاهش یافته نهایی استفاده می شود، سه نوع تنظیم کننده فشار وجود دارد:

– تنظیم‌کننده فشار تک‌مرحله‌ای
برای کاهش نسبتاً کم فشار در محدوده 100 تا 150 psi. در کاربردهایی چون ماشین ابزار، پایه‌های تست، محرک‌های خطی، ماشین‌آلات خودکار، تجهیزات تست نشت و غیره استفاده می‌شود. تنظیم‌کننده فشار دومرحله‌ای: مناسب برای تغییرات زیاد در فشار ورودی.

– تنظیم‌کننده فشار سه‌مرحله‌ای
این نوع تنظیم‌کننده‌ها فشار خروجی پایداری فراهم می‌کنند و قادر به کاهش فشار بیشتر هستند. نمونه‌های معمولی این دسته شامل پهپادها، دستگاه‌های پزشکی، ابزارهای تحلیلی، سلول‌های سوختی هیدروژنی و غیره هستند. در اینجا نیز، بر اساس روش عملکرد، می‌توان آنها را به طور کلی به دو گروه زیر تقسیم کرد.

– تنظیم‌کننده فشار خودکار
طراحی ساده‌تری دارند. در فشارهای پایین دقت بیشتری دارند و در فشارهای بالا دقت کمتری دارند. برای عملکرد موثر، به خطوط حسگر خارجی نیاز ندارند. تنظیم‌کننده‌های فشار پایلوت: با توجه به طراحی پیچیده‌تری که دارند، می‌توانند نوسانات فشار بزرگتر را تحمل کنند. رگولاتورهای فشار پایلوت کنترل دقیق فشار را ارائه می‌دهند.


نحوه عملکرد رگولاتور فشار چیست؟​

یک تنظیم‌کننده فشار، جریان گاز را از طریق خود با توجه به تقاضای گازی که روی آن اعمال می‌شود، تنظیم می‌کند. در عین حال، این تنظیم‌کننده فشار قادر است فشار خروجی را به اندازه کافی ثابت نگه دارد. هنگامی که جریان بار کاهش می‌یابد، جریان تنظیم‌کننده نیز کاهش پیدا می‌کند. به همین ترتیب، زمانی که جریان بار افزایش می‌یابد، جریان تنظیم‌کننده نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه از کاهش فشار کنترل‌شده به دلیل نقص گاز در سیستم جلوگیری می‌کند. تنظیم‌کننده‌های فشار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار کنترل‌شده برای یک طیف وسیع از دبی جریان، از نقطه تنظیم شده تا تفاوت چشم‌گیری نداشته باشد. همچنین، جریان از طریق رگولاتور پایدار است و فشار تنظیم‌شده در معرض نوسانات بیش از حد نیست.

5/5 - (1 امتیاز)
pipebazar